AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Thursday, December 16, 2010

ADA CINTA...

...ada cinta kerana Tuhan..
bukannya bertuhankan cinta....

"kau sanggup kahwin dengan perempuan keji??" Helmi tiba-tiba menyoal. Tangan kanannya yang bersisa nasi dikepal dan menolak gelas air yang terpegang ditangan kiri. Tidak ada alasan untuk mengabaikan sunnah,itu getus fikirnya.

"erm..sanggup..kenapa?" Mikail menjawab ringkas tetapi sepenuh ikhlas. Helmi sedikit terperanjat mendengar jawapan spontan itu. Jarinya yang masih melekat nasi dijilat. Biar ada mata-mata di sekitar kedai makan itu memandang, Helmi tidak segan kerana niatnya untuk menghidupkan sunnah junjungan mulia.

"engkau baik...bukan ke perempuan yang keji hanya untuk lelaki yang keji.." Helmi terus menyambung bicara setelah Mikail hanya diam bersahaja. Mikail sekadar hadiahkannya sekuntum senyum.

"benar..dan aku mengharap dapat mengubah perempuan yang keji itu menjadi baik...sama-sama aku dan dia jadi baik...InsyaAllah...kalau kau pun yakin dengan janji Allah itu...kenapa nak takut kahwin dengan perempuan keji??kau pun keji juga ke??" Mikail menghambur hujah.

"yakin je kau yer...ingat senang..." Helmi cuba untuk melemahkan hujah Mikail tadi.

"selagi aku yakin pada Allah...selagi aku meletakkan keyakinan aku pada Allah sepenuhnya...aku yakin mampu buat..dah lah Emi...tolong aku habiskan nasi nih...tak baik pula membazir..." Mikail pula mematikan persoalan Helmi. Helmi terdiam dan mengambil pinggan nasi Mikail.

"rezeki..jangan ditolak...hehehe...lagipun membazir nih saudara setan...kau pun satu hal...lain kali jangan ambil banyak-banyak...cukup takat untuk menghilangkan lapar...kalau ikutkan nafsu perut...seperiuk pun tak cukup...hehehehe" Helmi menasihati dalam nada bergurau. Tawanya disambut Mikail.

diciptakan setiap kejadian berpasang-pasangan
bermulanya dari Adam
ada cinta untuk Hawa...
dan kenapa aku untuk menidakkan???
perasaan itu fitrah
yang mustahil untuk diubah...

"habis tuh...kenapa sampai dah umur 21 pun kau takde awek lagi???" Shafik,sahabat Mikail dikampung menyoal. Baru sahaja Mikail mendapat sasaran,soalan itu melarikan tumpuannya pada buah kuini dipokok. Mikail meletak galah ke tanah,tidak jadi menjolok.

"herm..salah ker aku takde awek???dan betul ker mereka-mereka kat luar sana berkasih-kasihan???bercouple duduk berdua-duaan??? boleh pandang-pandang sedangkan Tuhan suruh menjaga pandangan???boleh pegang-pegang tak kenal halal haram???" Suara Mikail yang mendatar menyembunyikan soalan-soalan itu yang nampak kasar.Dia tidak mahu menghangatkan situasi.Itu sekadar perbualan biasa diantara teman biarpun kadang-kadang sudah jemu dan rimas Mikail mendengar...

"nanti timbulkan fitnah..." Shafik membidas Mikail. Dia mengambil galah buluh ditangan Mikail dan menjenguk ke pokok,mencari buah kuinin yang nampak matang untuk dikait dan diperam.

"fitnah apa pulak?nak kata aku takde perasaan pada perempuan??hahaha...kelakar la kau ni shafik..." Mikail tergelak besar..cuba dikawal tawanya,tidak sopan dilihat orang...lagipun banyak ketawa mematikan jiwa.

"mana tahu kan...jadi..macamner kau nak kahwin nanti???tahulah kau islamik.." Shafik tidak berasa lucu dengan kata-kata Mikail tadi,sebaliknya dia rasa malu.Benar,tidak kena kenyataan itu terhadap Mikail..Dia maklum,orang yang menjaga agama seperti Mikail jauh sekali untuk mendekati perempuan sewenang-wenang...

"erm...ada la tuh jodoh aku nanti...agama kita ada caranya sendiri yang terbaik untuk umat...dah sampai waktu nanti,baru aku pikir serius dan seratur peratus soal kahwin..." Mikail cuba memperjelas tetapi tidak terlalu terperinci.Mikail tahu, Shafik sedia maklum hal itu.

"eh...Mikail...kau pernah bercinta tak??" Shafik menyoal kembali setelah cubaannya beberapa kali untuk menjatuhkan buah kuinin tidak berhasil.

"kau tak baca bismillah tu Shafik..." Mikail menyimpang dari soalan Shafik, cuba fokus kepasa Shafik yang berusaha menjolok jatuh buah kuinin.

"bismillahirrahmanirrahim..." Shafik membaca basmallah dan menjolok lagi sebanyak dua kali sebelum berjaya.

"ha..cerita la skit...soalan aku tadi tuh.." Shafik meningatkan kembali kepada Mikail sambil mengutip buah yang telah jatuh ke tanah.

"erm...pernah...cinta monyet zaman sekolah..tingkatan 3..masa tuh jahil sikit...hhehehe...bila dah tahu yang mana elok dan yang mana buruk...cepat-cepat aku menginsafi diri...kalau ada jodoh dengan bekas awek aku tuh...ada lah Shafik...kalau takde...semoga Allah temukan dengan yang lebih baik..." Mikail mengaku bukan kerana sengaja untuk membuka aib lama...dia hanya mahu menjadikan itu iktibar bersama.

"erm..masak dah buah kuinin nih..kita makan dulu Mikail...aku dah lama dah tak merasa buah kuinin nih sejak dah besar...hehehe...teringat pula aku zaman kecik kita kan...buah kuinin,binjai,bachang,gajus...hehehe...jarang jumpa sekarang nih.." Shafik mengakhir bicara sekitar topik cinta tadi.

erm..benar...
kalau ada jodoh...adalah...
bukan ker jodoh,kematian,kelahiran itu di tangan Tuhan

"tak kan kau tak berusaha?" soal seorang sahabat.
"kau pernah berusaha untuk mati???untuk lahir semula???" Mikail menyoal kembali...sahabatnya terdiam...dan itulah sebenarnya persoalan yang juga tertanya-tanya oleh Mikail...tak berusaha untuk jodoh tak pe ke?adakah ia datang sendiri?

"sape nak mati...kerana itu kita berusaha jaga kesihatan.." sahabat tadi kembali bersuara setelah berjumpa hujah.
"eh...aku nak...aku tak takut mati...itu satunya cara unutk bertemu dengan Allah..." Mikail membuat sahabat tadi kembali diam...dan dia juga terus bermain dengan persoalan...

erm..kalau ada jodoh...adalah..
yang pasti...dihati ini ada cinta...

No comments:

Post a Comment