AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, December 8, 2010

Kun Fa Ya Kun...

Assalamualaikum wrt..
Sebuah cerpen sekitar masyarakat untuk keinsafan bersama...insyaAllah...


"Tahniah Kak...anak lelaki.." bicara Dr.Mazni seiring dengan sekuntum senyum. Mulus dan lembut wajah bayi yang baru lahir itu ditatap sepenuh kasih.

'Ya Allah...semoga nanti aku dikurnia zuriat sesempurna begini...' desis suara hati Dr.Mazni yang sudah bertahun menanti dan diuji untuk membelai anak sendiri...

"Terima kasih Doktor...alhamdulillah...ini anak ke 11 Akak.." Dr.Mazni sedikit tersentak mendengar ungkapan balas itu.

"subhanallah..." kalimah mensucikan Sang Pencipta itu terpacul.Kagum dengan kuasa Allah.Jika Dia ingin memberi,itulah rezeki...jika tidak...bersangka baiklah...itu untuk menguji..

"Maafkan saya bertanya Kak...ramai anak Kak yer...mesti Kak ni seorang ibu yang tabah...suami Kak kerja apa?" Dr.Mazni rasa terpanggil untuk bertanya sebegitu. Bukan bermaksud mencampuri urusan,sekadar menunjukkan sedikit perhatian.

"kami sama-sama menoreh getah Doktor..erm..petangnya pula suami ke bukit mencari hasil hutan untuk dijual...kadang-kadang suami mencari besi-besi terbuang untuk dikitar semula...insyaAllah Doktor...ada aje rezeki anak-anak...mungkin tak senang...tapi boleh la cukup makan..yang penting ada usahanya.." perjelas ibu itu panjang lebar.

"MasyaAllah...kagum benar saya..terharu pun ada...erm.." Dr.Mazni diam seketika dipenghujung bicaranya.

"Kak...boleh saya bertanya sesuatu.." Dr.Mazni menyambung bicara semula...sejenak tadi lama dia menimbang tara untuk meneruskan kata-kata..

"ada apa ye Doktor.."

"erm...pertama kali melihat anak ini,saya terasa ada naluri keibuan hadir...sudah hampir 5 tahun saya diijabkabul...tapi seorang anakpun belum ada..erm...boleh saya minta izin untuk mengambil anak Kak ni sebagai anak saya...maksud saya...anak angkat..." payah Dr.Mazni untuk bersuara...namun tekadnya mengatasi segala.

"erm..Doktor...selagi kudrat saya mampu,saya kan terus mempertahan darah daging saya...maafkan saya Doktor...saya menghargai niat itu...tapi hati ibu mana yang mampu terpisah dari anak..." Ibu itu cuba menolak secara hikmah permintaan Dr.Mazni...ya...Dia faham keadaan itu...dan Dr.Mazni sekadar mengulum senyuman tawar...seperti hatinya yang mulai kosong...

"saya ibu...saya..." jeritan anak berusia 5 tahun itu mematikan lamunan Kamariah pada peristiwa lama.

"Kak Yah...anak pun beria-ia dah tu nak ikut..izinkan lah kami menjaga dia Kak Yah...tak lama...setahun dua jer...dah masuk 7 tahun nanti kami hantar dia balik.." pujuk Samad,sepupu Kamariah. Seketika Kamariah menatap Hakim yang bersila dan menempel kebadannya di sebelah kanan.

"Hakim...Hakim nak tinggalkan ibu dan adik-adik yer...Hakim boleh ker?" Soal Kamariah kepada anak kecil yang tidak mengerti apa-apa itu. Hakim tersengeh dan mengangguk.

"Kami sekadar nak ringankan beban Kak Yah jer sementara tunggu Mariam dan Nur dah besar sikit. Kesian abang Ismail tu dah kena menoreh sorang-sorang...Kak Yah pun nampak makin penat kena jaga anak-anak kecil bertiga nih..tu belum yang lain..mereka dah dewasa pun,masih perlukan kasih sayang ibu bapa.." Samad menjeling Ismail yang bersandar kedinding rumah papan itu sambil menyedut dalam rokok daun dan dihembus perlahan ke udara. Ismail tidak banyak bicara, sekadar menjadi pendengar. Kemudian,pandangan samad teralih kearah Mariam dan Nur yang masih menyusu. Usia mereka berdua hanya beza setahun, 3 tahun dan 2 tahun..

"erm...baik lah Mad...Kak izinkan..." payah sekali bicara itu untuk ditutur.

"yay.." pelat Hakim menjerit gembira sambil kedua tangan diangkat ke udara. Kamariah memeluk Hakim dan tersenyum paksa...

"Akim nak balik...Akim tak mahu duduk sini..Abang Hafiz dan Abang Arif jahat..." suara Hakim antara dengar dan tidak ditelan esakan tangisnya yang kuat. Baru beberapa hari dia tinggal bersama keluarga Samad...dan hari-harinya berlalu dengan kesedihan. Bersedih kerana dilayan tanpa kasih-sayang..

"hah...kalau nak balik...pergi lah...pergi...sampai mana kau mampu pergi...pergi..." Jerkah Maimunah,isteri Samad sambil menolak kasar Hakim hingga terjatuh ke tanah. Hakim pantas bangun dan berlari,cuba menjauh dari situ. Seharian dia merayau sekitar kampung,entah ke mana arah yang dituju...dia pun tak tahu..dan akhirnya dia kembali semula.

"mak...budak akim dah balik...ada kat tangga nih" jerit Hafiz,anak Samad yang selalu mengusik dan membuli Hakim.

"ingatkan dah sampai umah kau...dah...pergi mandi...bau macam lembu dah kau nih.." Maimunah memulas kuat telinga Hakim dan menariknya ke bilik air. Tangisan Hakim bagaikan tanpa suara,langsung tidak dipeduli...Hakim meronta cuba melepaskan diri. dia terasa lemas dijirus air tanpa henti. Setelah berjaya meloloskan diri,Hakim berlari cuba keluar dari rumah. Anak kecil itu tidak peduli apa-apa lagi.Dia berlari melepasi lantai simen dengan tubuh bogel yang basah dan...

Hentakan kuat di kepala Hakim memeranjatkan Maimunah.Raungan Hakim menjadi-jadi.Maimunah meraba dibahagian belakang kepala Hakim.Bengkak..maimunah mulai panik.

"ooo...sebab itulah kepala kau kat belakang untut yer...haha...aku ingat tercekik biji bachang" Azwan ketawa kuat,mematikan cerita Hakim di situ.

"isk...kau nih..kesitu pulak...aku rasa ajer lah...aku pun tak pasti...samada ini memang dari lahir lagi atau sebab aku terjatuh..apapun..benda dah jadi...takdir ini aku tak boleh ubah dah...bukannya aku dikategori cacat pun..tak ada kesan apa-apa la kat aku.." hakim mengulas ceritanya yang panjang lebar tadi.

"erm...ok la tuh..sekurangnya kan...kau ada jugak pengalaman kena dera kan...hehehe" Azwan bergurau dan tawanya menerus.

"erm...Hakim..kau dah dapat 5A UPSR..kau tak mintak sekolah mana-mana ke?" Azwan menyoal setelah tawanya mereda.

"erm..aku dapat 5A pun tak sesiapa sangka tau...tetiba aje aku yang dapat...terkejut satu sekolah..aku pun tak bersedia apa-apa..." Hakim memberi jawapan bersahaja.

"erm..takdir kau Akim..tak macam aku...malas belajar...UPSR pun tak sempat ambik..membaca pun tak pandai" Azwan merendah diri.

"Tak apa...ada masa nanti aku ajar kau baca...aku pun tak kemana...sekolah kat kampung ni ajer..alhamdulillah la Azwan...aku dapat 5A ni cukup tiket untuk meyakinkan ayah aku hantar aku kesekolah menengah...kau tengok kakak dan abang aku yang lain...semua takat sekolah rendah aje.." Hakim memujuk Azwan dan dirinya sendiri. Siapa yang tidak bercita-cita untuk ke sekolah yang terbaik dengan keputusan peperiksaan yang cemerlang seperti itu,tapi itulah hikmahnya..cukuplah dia boleh sekolah...kat mana pun sama sahaja..yang penting ada usaha...

"betul tu cikgu Norman...saya pernah berjanji untuk sekolahkanya di asrama penuh jika dia dapat tawaran tuh...saya sekadar ingin naikkan semangatnya belajar...tak sangka dia betul-betul dapat..." suara cikgu sabrina jelas menerobos kecuping telinga Hakim yang mencuri dengar dari luar. Dia bukan sengaja disitu,tujuannya untuk menunjukkan surat tawaran kesekolah berasrama penuh kepada cikgu sabrina dan cikgu norman yang banyak memberinya motivasi menghadapi peperiksaan PMR yang lepas.

"Awak jangan kuburkan harapan dia pula..." Cikgu Norman menghujah cuba menyebelahi nasib Hakim.

"well...i know...but...mana saya mampu Cikgu...perbelanjaan ke sana besar...keluarga dia sah sah tak kan dapat tanggung...dan saya???saya pun ada keluarga saya sendiri..." cikgu sabrina menghambur perasaan.

"erm...awak cakap la elok-elok dengan dia nanti cikgu.." cikgu norman bersahaja sambil membaca surat khabar di mejanya dalam bilik kaunseling itu.

'Ya Allah...jika ini takdir yang terbaik untuk aku...aku terima...' bicara Hakim kepada Tuhan...ya...dia redha dengan ketentuan itu dan percaya ada hikmah yg bisa disingkap.Hakim terus berlalu dengan langkah yg sayu...

bersambung...

No comments:

Post a Comment