AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Thursday, December 16, 2010

HUJAN RAHMAT

rahmat ini...
adakah satu anugerah
...atau musibah???
tersenyumkah menerima..
atau menguji dalam bahagia???

"Rahmat..." suara menyeru namanya itu mematikan lamunan Rahmat yang ralit memerhatikan titisan-titisan lebat hujan. Rahmat berpaling dari kedudukannya yang menyandar ke tiang di susur gajah,laluan berbumbung menghubung pejabat guru dan bangunan bilik darjah. Dia beralih menatap wajah milik suara tadi dan mengukir senyuman manis...ikhlas..

"terperangkap dalam hujan yer...dah lewat nih...pukul tiga dah...kenapa tak redah je???" Soal cikgu Fatimah,mengusap kepala anak murid berusia 11 tahun itu yang sedikit basah.

"rumah saya jauh sangat cikgu..sejam berjalan baru sampai...nanti basah pakaian sekolah,esok nak pakai apa..dah tak ada yang lain.." Rahmat menjawab sejujurnya.Ahh..anak kecil..Rahmat masih memeluk tiang dan kini kepalanya menunduk ke lantai.

"erm...tak mengapa...kalau begitu,datang rumah cikgu dulu...kita makan petang...tentu Rahmat dah lapar kan...jom.." Cikgu Fatimah membuka payung dan berjalan seiring Rahmat.

"Ayah dah berapa hari tak menoreh Rahmat???" Cikgu Fatimah berbicara sambil tangannya mengisi bekalan lebihan masakan ke dalam beg plastik untuk Rahmat bawa pulang.

"erm..dah hampir 5 hari cikgu.." Rahmat menjawab ringkas.

"ok..hujan dah renyai-renyai..hati-hati yer...nanti kirim salam kat mak dan ayah.." Cikgu Fatimah mengiringi Rahmat ke pintu rumahnya yang baru dihuni beberapa bulan. Dia bersyukur kerana disediakan rumah guru dan berhampiran sekolah,jadi tidak perlu bersusah payah mencari di tempat lain.

Rahmat berlari-lari anak setelah hujan yang mereda tadi kembali lebat. Seketika,dia berhenti di bawah pokok,namun kilat yang sekejap-sekejap menyabung sedikit menghadirkan rasa takut kepada anak kecil itu. Rahmat akan berlari pantas bila pancaran kilat singgah dimata dan dentuman kuat menggegar telinga. Bimbang benar dia jika terkena panahan petir. Bekalan lauk pe,berian cikgunya tadi digenggam kemas dan disembunyi di dalam baju. Begnya sudah sendat untuk dimuat. Rahmat tidak sabar untuk membawa pulang bekalan itu buat keluarga yang sudah beberapa hari makan tidak berlauk. Rezeki ayah sebagai penoreh tertutup di musim hujan begini. Rahmat tidak hirau lagi tentang pakaian sekolahnya yang basah.

"Assalamualaikum Mak..." Rahmat memberi salam dengan ceria dan meluru ke dapur, kearah ibunya yang kelihatan sedang memberi makan kepada kucing-kucing belaan.

"Mak...Cikgu Fatimah ada bagi lauk...nih..." Rahmat memberi bungkusan itu kepada ibu. Ibu tua itu tersenyum.

"erm..lewat lagi Mat pulang hari nih...dah...pergi mandi...nanti Mak hangatkan lauk nih,kita buat makan malam sama-sama.." Rahmat patuh kepada arahan ibunya yang tersayang itu. Dia bahagia melihat ibunya gembira.

"Mandi guna air hujan yang Mak tadah tu ye Mat...jangan guna paip,kita kena jimat..dah ada anugerah Allah,guna jer.." Rahmat antara dengar dan tidak laungan ibunya dari dalam rumah itu tadi. Dia sekadar membalas dengan mengiakan.

"Mat...hujan dah renyhai-renyai nanti,,,pergi belakang rumah dan cabut ubi kayu yer..hujan-hujan nih tanah lembut..Mak nak rebus buat makan petang...Pukul 6 nanti ayah pulang dari menjala ikan di sungai...hujan-hujan ni ikan banyak timbul...jadi senang dapat.." Ibu tua itu bercakap panjang sambil mengesat lelehan air di badan Rahmat.

"Mak...hujan nih rahmat Allah kan???" Rahmat tiba-tiba menyoal. Ibunya tersenyum.

"betul..." pendek jawapan ibu tua itu.

"tapi kenapa meyusahkan kita?" anak kecil yang masih mentah soal kehidupan itu menyoal lagi. Ibunya yang sedang membantu menyikat rambut berhenti seketika.

"menyusahkan macam mana tuh nak??" lembut ibu itu pula menyoal meminta perjelasan.

"ayah tak dapat kerja.."

"erm..ada ikhtiar lain Mat..tak pergi menoreh,ayah kamu boleh ke sungai menjala ikan...hujan itu untuk menguji.." ibu itu cuba menerangkan dengan mudah.

"Mat susah nak bersekolah.."

"Tuhan nak melatih Mat bersabar...dan mencari ikhtiar hidup..contohnya...kalau pakaian sekolah basah,Mat kena pikir macam mana nak suruh kering cepat...esok dah nak pakai lagi...jadi,ibu jemur kat tepi unggun api dapur kayu kita...nak pergi sekolah esok,Mat bawa payung ye...tadi dah lupa dah...kalau hujan lebat sangat esok bila nak balik...tunggu dulu kat sekolah dalam kelas...baca buku ke dulu..ok??" Lebar ibu itu cuba menceritakan hikmah disebalik musibah.

"banjir tu pulak,apa hikmahnya Mak..??" anak itu tidak berpuas hati dan kembali menyoal.

"erm..nak..apapun berlaku...hujan tetap rahmat Allah...dan musibah banjir itu sebagai peringatan langsung dari Allah kepada kita...dah..tolong Mak cabut ubi jom.." ibu itu mematikan bicara disitu...

ingat..
tuhan sengaja menguji
agar kita tidak terlalu bersedih dengan apa yang diambil
dan gembira dengan apa yang di beri...
senang atau susah...
bersangka baiklah pada Allah
agar pertolonganNya mudah ada
dalam kita suka atau duka...

No comments:

Post a Comment