AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Friday, December 10, 2010

RINTIHAN SEBUAH KESEDIHAN

Assalamualaikum wrt...

-setiap bencana yang menimpa di bumi dan menimpa dirimu sendiri,semuanya telah tertulis dalam kitab (lauh mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya.Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah- Al-Hadid,57:22


"La tahzan..innallaha ma ana..jangan bersedih akhi...Allah itu setia ada dan ana insyaAllah...sedia bersama...kegagalan ini untuk menguji..itu tanda Allah sayangkan anta..sabar yer..." pesanan ringkas kiriman sahabat itu ana baca berulang kali,mencari kekuatan diri...Allahu akbar..tegakah ana melalui dugaan demi dugaan ini...kegagalan demi kegagalan ini...kekecewaan demi kekecewaan ini????

duhai hati..
jangan biarkan kesedihanmu pada hari ini...
...membunuh hariku esok..

pengharapan ini..
bukan semata-mata berserah
telahpun usaha itu dikerah
dan ikhtiar ini bertawakal...

tapi...

sejauh mana pun berlari
mahu untuk meninggalkan pergi
andai itu adalah takdir
tetapkan jua menghadapi
dan..
sehebat manapun mencuba
terlalu obsesi untuk mendapatkan
jika itu bukan suratan
impian sekadar mimpi tak berkesudahan...

"akhi...anta tahu apa hikmahnya anta diberi ujian ni?" seorang sahabat memujuk di talian.

"ana tahu...insyaAllah...jika ana masih disini,itu bermakna ada takdir lagi untuk kita berjuang bersama.." ana menjawab sayu...ana akui...tapi rintihan ini tetap berairmata..

"akhi...sabar...musibah itu agar anta tidak terlalu gembira dengan kurnia yang dimilik dan tidak bersedih dengan apa yang diambil.." suara itu terdengaar lagi.merujuk ayat-ayat cinta Allah dalam surahal-Hadid,57:23.

ya...perasaan ini mungkin mudah terubat tapi...

"ayah perhatikan...keputusannya makin teruk?kenapa?malas belajar???ni mesti banyak main.."
teringat luahan hampa hati seorang bapa..

"payah sangat ke belajar kat sana ayeh???erm...buat la terbaik...mak doakan dari jauh.." ungkapan bersahaja ibu itu pula lagi membuat hati ini merintih..maafkan ariff mak...urmm...

"duit cukup tak?kalau tak cukup ustazah masukkan...makan minum ok?kesihatan kat sana macam mana?pengsan-pengsan macam dulu lagi?batuk-batuk lagi?" ustazah yang banyak membantu kecoh ditalian...ana sekadar menjawab apa yang patut...banyak yang terahsia..maaf ustazah,...tidak mahu menyusahkan...

"abang mintak maaf...tak sempat nak ambik tahu perkembangan ayeh kat sana...belajar la betul-betul...jika ada masalah,abang akan cubalah apa yang mampu" mengerti bang...tanggungjawab abang sebagai anak sulung berat..adikmu disini mampu untuk berdiri sendiri..

"salam perjuangan akhi..sama-sama kita cemerlang akademik dan cemerlang dakwah...jangan biarkan kegagaln kita dalam belajar menjadi fitnah kepada agama yang kita bawa..." teman seperjuangan tidak putus-[utus memberi semangat


"kakak dah kerja semula...anak bongsu dah besar dah...ada duit lebih sikit-sikit,kakak boleh kasi ayeh...jangan risau lah...yang penting belajar...ayeh satunya harapan.." harapan?herm..


pengharapan semua itu membuat ana seolah mati di sini...rintihan sebuah kesedihan makin meronta...ALLAHU AKHBAR...

bagai terpenjara
terperangkap aku di sana
tak tahu mana arah keluarnya...

"erm...berat perasaan anta menyelami situasi ana,hebat lagi sakitnya hati ini.." luahan itu payah terungkap.

"mengadu dan menangislah pada Allah...ana sekadar mampu sama bersedih...hanya DIA yang bisa mendengar dan mengubah segala...pergilah kepada-Nya..."

1 comment:

  1. "mengadu dan menangislah pada ALLAH" i love that quote, la tahzan arif.. the second painting of the Painter, will come out better than the first one ^ -^ as a good mukmin we should strongly believe that he who has done an atoms weight of good will receive his rewards, and he who has done an atoms weight of evil will receive his punishments.. the holy Quran, 99:7,8

    ReplyDelete