AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, December 22, 2010

SeBEntUk CiNciN

Puas ana cuba mencabut,tapi cincin itu tersangkut dipergelangan jari manis ana yang timbul. Hati ana mula resah dan hadir serik. Lepas nih tak mahu pakai cincin lagi dah...

"Jari kau tuh cacat lar... tak sesuai pakai cincin..tak payah.." seorang sahabat menegur. Kasar...tapi masa itu masih kanak-kanak...bahasa se'lazer' manapun tetap terasa indah...

Peristiwa itu menjadi noktah...dan selepas itu ana tawar hati untuk memakainya lagi...sedangkan hati menangis..aisk..macho apa pakai cincin..erm..lebih dari itu sebenarnya...

Berdasarkan hadis daripada Anas bin Malik,
"Adalah cincin Rasulullah saw dipakai pada jari ini (dan dia menunjukkan pada jari kelingking kiri) "-hr Muslim.

"Akhi..nah cincin...ana bawa balik dari mekah.." Azlan, sahabat sebilik ana di kolej menghulur sebentuk cincin dengan batu berwarna hijau.

Dan berwarna-warni lah perasaan ana ketika itu...kisah lama dah ana lupa...sebaliknya teruja untuk menghidupkan sunnah meronta-ronta...ana ambik dengan syukur kepada yang Maha Memberi dan terima kasih kepada insan yang memberi...serta merta jugak ana pakai. Kebetulan malam itu ana ada jamuan di surau kolej ke dua...

"eh..mana cincin tadi...err.." nadi ana berdenyut agak luar biasa dari normal...balik dari jamuan tadi,dah sampai kolej baru ana perasan tentang itu...cincin hilang!!!

Ana cuba bertenang dan sabar. Ana menjejaki semula trek perjalanan ana dari titik permulaan hingga ke garis penamat..surau kolej ke dua..tapi hampa...herm...ana tidak senang duduk..hadiah itu terlalu istimewa buat ana..pemberian rakan sebilik,dibawa dari mekah, kaler faverete lagi....

Ana sekadar berdiam diri...kat Hafizudin pun ana tak gitau...dekat Azlan lagi la..kecik hati dia nanti..dan segalanya berlalu untuk beberapa waktu...bila dah rasa sesuai, baru ana ceritakan...hai..dah tak de rezeki...tapi macam dah serik lagi jer nak pakai cincin...

petang tadi...

Ana dah bersiap untuk solat...pakai baju baru (baru basuh maksud ana yer...),smart (dari style pakai la..bukan ana..) dan kemas....kan nak jumpa kekasih...sambil tunggu sahabat ana si Bunyamin tuh mandi,ana selongkar bilik dia kejap..nakal jugak ana nih...ana tengok-tengok almari dia..eh...ada sebentuk cincin larr...subhanallah...lawanyer...batu dia warna koko..kejap-kejap transformer jadik warna gelap..design dia memikat hati..erm..ana dah jatuh cinta la plak kat cincin nih..

"Bun...lawa cincin nih..ayah punya ker?" ana bertanya usai solat berjemaah dengan dia.

"tak lah..Bun punya..kenapa?lawa ker?" isk..lagi ditanya soalan tuh..buat ana lagi rasa tak senang duduk..teringin sangat...nak mintak karang nampak ngada-ngada...lagipun tak elok meminta-minta...Allah tak suka..tak pe la..nanti ana cuba cari sendiri..

"lawa Bun..kat mana beli...Ariff nak beli jugak la...mahal tak...macam mahal jer.." ana mula menyoal siasat. Sebentuk cincin yang sebijik macam tuh perlu dijejak...

"lawa ker..Bun ada satu lagi yang warna hijau..entah kemana dah menghilang..yang tu lagi lawa.." Bun menuju ke almari tadi dan di follow oleh ana. Bun mengenakan cincin itu ke jari dia.

"tak mahal pun.." Dia gitau tapi ana macam tak percaya...macam mahal jer..

"nah pakai.."

hah?nah??betul ke apa yang ana dengar tuh...dia kasi kat ana ker atau ana syok sorang-sorang...

ana ambik dan kenakan kat jari manis...

Ali bin Abi Talib berkata;
"Rasulullah SAW telah melarang saya memakai cincin pada jari telunjuk atau jari yang mengiringinya (jari tengah atau jari hantu) "- hr Muslim,Tirmizi, Daud dan Nasa'i

"tengok..padan ke tak??" ana menunjukkan jari yang bersarung cincin itu kepada dia dengan tersengeh-sengeh...

"Bun beli seribu..Ariff bayar seratus ajer.." Aii..bergurau pulak dia...tapi masa tuh hati ana bukan pelangi lagi dah..siap ada taman bunga dah..hepi nyer..alhamdulillah..dapat jugak sebentuk cincin..

"mekasih Bun.." ana berlalu dengan senyum maksimum...erm..insyaAllah...cincin yang muat-muat jer jari ana yang bengkak sikit kat pergelangannya akan ana jaga elok-elok..tak mahu menangis kerana kehilangan lagi pulak...

jom pakai cincin..

sunnah...

2 comments:

  1. Arif, kalu lan bace ni, mesti die tau

    ReplyDelete
  2. hehehe..azlan wildan tuh dh tahu dh pom nuar...dia ok jatengok..xtau dlm taman hati dia kata apa kan...

    ReplyDelete