AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Friday, January 14, 2011

Hentian Bas...

"salam.lan..bz ka?arif nk g stesen bus bkt jalil.naik lrt sorang2.takot sesat.jd,lau ada ape2 trjadi,arif kontek lan ye.mekasih"

ana hantar pesanan ringkas kepada sahabat ana yang tinggal di blok atlet MSN.Sekadar berjaga-jaga jika berlaku kecemasan.

"wsalam.ok...ni nak antarkan ke?"-Lan.

"em.xpa la.mekasih.biar arif blajar pg sendiri la.lau sesat nt arif tanya."

Ana tunggu bas UPM ke stesen komuter serdang di hentian yang menghadap fakulti bahasa moden dan komunikasi.Uik...ramai betol rakyat.Ada melayu dengan dressing pelbagai kacuk...ada cina...ada india...ada dr timur tengah...penuh tempat duduk.Ana nak berdiripun ruang tak cukup.Tak lama,bas muncul.Semua berebut-rebut...ana cuba jugak,tak mahu sekadar tengok memeluk tubuh...apa daya,bas dah padat...ana melabuhkan punggung di bangku yang mulai kosong...

"takpe la..biar la mereka pergi dulu..ana pun bukan ada urusan penting sangat nak cepat-cepat...nak ke rumah famili angkat aje di melaka.."pujuk hati.

dua orang amoi berbincang sesuatu didepan ana.ana mengerutkan dahi.kenapa?ana awalnya buat tak tahu, tp bila salah seorang dr mereka cuba mencelah di ruang yang sedikit terbuka di sebelah ana...baru ana paham...erm...mereka segan nak gtau nak duduk...hai...segan pulak ana jadinya...kiri kanan semua pompuan..ana layangkan pandangan ke hadapan..

"MasyaAllah..."

ana terkejot..apa menda pasangan india buat tuh?di tepi bangunan sanggar bahasa tuh,boleh pulak mereka berdrama tamil...isk...tak perasan ke mata-mata yang memandang..memang jelas nampak dari stesen bas...kejap-kejap bertempuk tampar...pegang tangan...cubit-cubitan...isk...malas la ana amik port...

ana perhatikan seorang budak comel bermain sendirian...anak pak arab mana ntah..budak tuh berpaling ke kiri...ke kanan...dan..

"waa...mama...mama..."

ana pon baru perasan...mana mak atau ayah dia?tadi ralit jer dia bermain kat tepi palang penghadang jalan raya dengan hentian bas...ana pun panik dibuatnya mendengar tangisan budak tuh..isk..kesian...ana terpancing simpati.tiba-tiba seorang wanita arab bangun dari bangku dengan tawa kecil dan memeluk budak itu..erm...ibunya nak bergurau rupanya...ana dan beberapa orang lain tergelak melihat situasi ini..isk....bila la pulak ana nak dapat anak???erm..

Ana dikejutkan pulak dengan suara tawa gadis-gadis amoi sebelah ana nih.what the hal????ana pandang ke arah pasangan tamil td...sang heronya sedang menyarung baju semula ke badan.err...apakah ini???patotlah teruja benar amoi tadi ketawa...si heroin pulak memeluk rapat pinggang kekasihnya dan...err...buat apa tuh?bercium?ahh.....sudah...apakah tindakan sewajarnya ana lakukan ketika ini?herm...mereka bukan muslim...buat pulak kat tempat awam...isk...kena tanya uztaz nih...sudahnya ana alihkan pandangan,memerhatikan sebuah teksi yang bersilih ganti di bahu jalan..Sebuah van muncul dari dan berhenti dibelakang teksi2 itu..seorang pak arab keluar.Sekilas ana alihkan kembali pandangan ke arah pasangan tamil tadi...kot2 mereka buat adegan melampau-lampau...perlu ana bertindak nanti...tp mereka nampaknya cuma berborak biasa dengan cubit mencubit...huhh...sekilas ana kembali kepada van tadi...lelaki arab itu menunduk sedikit mengelak tiang papan kenyataan yang sudah berongga..ana mengamati..eh...macam kepalanya terhantuk aje...erm...betol ke...erm...ana tak pasti tapi dia menggosok-gosok dahi...tak lama...ana tengok dahinya berdarah...banyak tp tak parah...isk...kesian dia...macam-macam lah..

bas rapid tiba...tapi ana tak mahu berebut jugak..kesian pulak tengok 2 gadis india yang membawa beg besar...bas penuh dan mereka tak berpeluang nak naik...isk..kenapa tak bagi jer ruang kepada yang lebih memerlukan..erm..entah...dalam bas dan komuter pun kan ada satu ruang khas untuk orang tertentu...mengandung ke, org tua ke,buta ke...patah kaki tangan ke...tapi yang duduknya semua orang2 normal...adei...

bukan ana sengaja nak perhatikan pe'el manusia nih...sekadar amik iktibar dari apa yang berlaku di sekeliling...macam-macam ragam...dan selalunya menghiburkan ana yang boring dok tunggu bas...bukan mereka tuh bahan jenaka...tapi inilah kehidupan...tercipta kita dari pelbagai kaum untuk saling kenal-kenal...

3 comments:

  1. wah Ariff, best entry ni,,,simple tp mghiburkan n penuh makna...

    ReplyDelete
  2. salam alaik...mekasih...saja jer...dah xder idea nak menulis sajak tau cerpen...kongsi la pengalaman ni skit...

    ReplyDelete