AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Monday, January 31, 2011

PROKEMP:adik-adik abe tercinta...

"siapa abe dengan adik-adik??" ana memerangkap mereka dengan soalan, cuba mengingatkan mereka balik dengan pengisian ringkas ana bertajuk "sahabat" di surau maghrib semalam.

"sahabat..." serentak suara mereka bergema.Alhamdulillah...tandanya mereka faham...dan benar...itulah anggapan ana pada mereka...sahabat...biar usia kami jaraknya jauh dan berbeza...malah itulah penambah mesra.

"kalau terserempak dengan abe kat mana-mana, apa yang adik-adik kena buat?" ana bertanya lagi menguji.

"bagi salam..."Dewan Sri Pulasan Kolej 6 bergema lagi dengan suara adik-adik tercinta.

Penghujung tahun lepas,ana menemani Hafizudin dan Azlan Wildan ke sesi temuduga untuk menjadi fasilitator PROKEMP,program motivasi anjuran kolej dengan kerjasama murid-murid sekolah menengah.Ana mulanya tak mahu terlibat,bimbang nanti sibuk dan tak terbuat pulak projek akhir tahun ana.Semahunya ana berminat...tapi tak mengapalah...

Awal tahun ini,ana terbaca poster PROKEMP memerlukan lagi fasilitator.Ana terdetik juga untuk mencuba...tapi sekali lagi...tak mengapalah...kaki ana diberatkan untuk melangkah pergi.Lagipun ana baru sahaja menjadi fasilitator untuk satu jambori remaja islam peringkat nasional anjuran ISMA dan PEMBINA.

"ariff...nak jadik faci tak?.." sapa Anuar,pengarah PROKEMP ketika ana memanjat tangga menuju ke kamar.

"eh...faci tak cukup lagi ke Anuar?kalau saya kata ya...confirm dapat la nih?" soalan Anuar tadi berbalas soalan dari ana.Sedikit teruja.

"ya...faci lelaki tak cukup lagi..." Balas Anuar dengan senyuman yang tak lekang.

"insyaAllah....boleh...boleh..." entah kuasa apa ketika itu membuat ana terus bersetuju..agaknya,MEmang hati kata mahu...

3 hari ana bersama adik-adik...3 hari juga ana bersama kawan-kawan kolej selaku ajk-ajk pelaksana. Ana segan juga,ana tak rapat sangat dengan kawan-kawan ana yg lain meskipun satu bumbung...tapi alhamdulillah...kerana program ini menjadikan ana lebih dekat dan mesra dengan mereka semua terutama yang lelaki la...Umarul,naim,iqbal,zulkhair,fendi,hatta,epul,raziman,bazli,aiman,mus,hasmil,anuar...dan semuanya...

Asar,Ahad-30/01/2011...

Ana melangkah masuk ke surau seperti biasa.tapi...ahh...

mana menghilang suara riuh rendah adik-adik abe semua?

mana perginya senyuman yang selalu menyambut abe masuk??

kemana adik-adik??

kenapa kali ini biarkan abe solat asar bersendiri???hanya bertemankan suasana sepi???

ermm...ana akui takdir..pertemuan pasti disusuli perpisahan yg terakhir...ana perhatikan sekeliling surau.Masih terbayangkan mereka semua dengan gelak kecil mereka..

"adik-adik...abe doakan kita berjumpa lagi nanti...jika tidak di dunia,semoga bertemu nanti di syurga sana.."ana masih ingat kata-kata terakhir ana kepada adik-adik usai mereka solat qasar dan jamak zohor dan asar petang tadi.Ana peluk mereka satu persatu dengan erat dan mesra...sedih...sedih sangat...kerana kami memang rapat..Yo, Ahmad, Tajul,Amer,Hakimi,Amzar,zizul,aznil,azhar...dan adik-adik semua lah...ana peluk ahmad lama-lama...kerana ana kenal sangat siapa dia...ahmad diam tanpa kata...wajahnya mendung...

"abe...nah..amer takde hadiah apa-apa nak kasi..amiklah nametag amer nih.." Amer yang dari tadi menunggu ana dibelakang surau menghulurkan tag nama nya yang dihiasi corak kreativiti sendiri..ana terima dengan perasaan terharu...

"terima kasih amer..."

adik-adik..
abe sengaja tak mahu hantar adik-adik ke bas...kerana abe sedih...saat terakhirpon...abe x mahu pandang wajah adik-adik...adik-adik ketawa lagi...tapi hati abe dah menangis...

830 malam..
abe call amer...panggilan dijawab oleh kakak amer...hermm...amer belum sampai lg rupenyer..

840 malam..
abe terima sms dari azizul..
-salam abe..alhamdulillah slamat jugak adq sampai umah...pent sgt..

859 malam..
yo(amirul)pulak mesej...
"abe...kami dah sampy kat skolah kami..."

913 malam..
abe terima mesej dari amer...
"assalamualaikum..amer dah sampai rumah dah.."

Alhamdulillah...hati ana lega...mesej adik-adik tercinta semua mengubat rindu....maaflah...abe memnag mcm ni adik-adik...makan masa jugak nih nak hilangkan angau rindu kat adik-adik...tapi jgn risau...dah lama-lama nanti...ok la...abe cuma mgharapkan yg terbaik utk adik-adik..

"ahhh...inilah Abe yg zizul cerita tu yer...dapat jugk dengar suara ariff nih...sebelum nih baca mesej jer...nanti abe datang lah rumah kami...turun di stesen bas temerloh...makcik leh g amik..."
pelawa ibu azizul ketika menyambut panggilan ana...nak jugak tuh mak cik...insyaAllah...kalau berkesempatan....jumpa abe lg yer adik-adik tercinta...

apapun...PROKEMP terbaik lah...
Alhamdulillah...

3 comments:

  1. Alhamdulillah...Arif terima kasih sudi dilantik sebagai fesi PROKEMP2011....
    Tahun depan join lagi ea..

    adik-adik semua, sila ingatlah pesan abe...
    abe memang hebat tu...

    ReplyDelete
  2. hehehe...mekasih nuar...mano ado hebat pon...haha..insyaAllah...lau diizinkan leh join lg...mekasih nuar bg peluang aritu utk saya join...

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..saban tahun.PPROKEMP mrupakn pgram y plg dtunggu bg mbntu adik2 y bakal mgikut jejk langkah abg2 & akk2 fasi tuk mnnutut ilmu dan pglman di menara gading..syabas tk sume fasi!!truskn usaha dlm mbantu dan bkgsi ngn masyarakat terutama adk2 pserta PROKEMP!!!

    ReplyDelete