AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Sunday, February 13, 2011

Aku Akan Mati 2

...sambungan cerpen 'aku akan mati'..


“Abang Solleh..!!!”

“Abang Solleh…tolong Bang!!!..”

“Alif bang…dak alif hilang…!!!”

Tafakur Solleh mengingati mati tadi telah berterabur,tersentak oleh suara-suara kalut di bawah.Hilang??Tadi elok sahaja Solleh tengok mereka semua mandi sungai. Solleh berdiri untuk meninjau keadaan sebenar.Suasana Nampak kelam kabut,membuat Solleh turut menjadi kalut.Dia sepantasnya berlari ke sana.Dilihatnya jernih air sungai di satu sudut telah merona kemerahan.Darahkah???Ah….sudah…

“Alif tak timbul-timbul lagi Bang…tadi dia terjun dari atas pokok sana…” seseorang menjelaskan dan lantas Solleh pula terjun ke dasar sungai bersama jubah putihnya yang masih di badan.

Selang 5 minit….barulah Solleh muncul semula dengan sekujur jasad milik Alif. Solleh melawan arus sungai sedaya mungkin untuk membawa Alif naik. Tiba di tebing,tubuh lemah Alif disambut oleh orang ramai yang mulai riuh berkumpul dan berkerumun di atas.Kelihatan mereka mempraktikkan segala ilmu yang ada untuk menyedarkan alif yang pitam.Kepalanya berdarah terhentak batu. Solleh yang mengah masih berada di dalam air. Dia berpaut pada perdu akar dengan senyum puas melihat Alif mula terbatuk memuntahkan air sungai sebelum anak berusia 8 tahun itu lemah semula.Orang ramai ketika itu sedang sibuk dengan keadaan Alif...dan Solleh...makin merasa lemah....dan lemah....sebelum matanya rapat terpejam.Pautan tangannya di akar pokok pula melonggar dan...

1145pm...setelah 5 hari kejadian..

Uhukk...uhukk..

Batuk kecil itu mematikan konsentrasi Ariff yang ralit mentadaburi kalimah-kalimah suci mukjizat junjungan Muhamad SAW...baca quran dengan maknanya itu insyaAllah...akan mendekatkan lagi kita dengan kebesaran-Nya.Ariff bingkas bangun dari duduknya di kerusi . Dia meluru keluar dari wad itu untuk mendapatkan seseorang yang penting.

”Doktor...doktor...adik saya dah sedar...”

Sejurus itu juga,derapan kaki mereka laju menuju ke bilik tadi semula. Gembira benar Ariff melihat adiknya, Alif yang mula membuka mata setelah lima hari di dalam koma...

”Alhamdulillah...adik kamu dah sedar...tapi dia masih dalam keadaan lemah dan kritikal.Luka di kepalanya parah dan perlu dijaga rapi...bimbang ada jangkitan kuman nanti...”

Penjelasan Doktor itu tidak sikitpun diambil kisah. Syukurnya melihat Alif telah sedar lagi kuat.

”Alif...adik rehat dulu ye..nanti esok mak ayah datang tengok adik...”Pujuk Ariff,memberi adiknya itu sedikit semngat sebelum mata anak itu kembali bertaut erat...

0415am...

”Ariff...”

”sahabatku Ariff...”

”Riff...”

Ariff mencelik mata.Bisikan halus memanggil namanya mengganggu lena.Dia menoleh ke kiri dan kanan.Kemudian berpaling ke belakang,mencari pemilik suara itu.Namun,semua sudut hanya diselubung oleh kegelapan.Ariff diserbu perasaan takut.

”ssi...ssiapa??”

Ketar suaranya memberanikan diri bertanya.Mata Ariff masih ligat melilau ke sekeliling..

”aku Riff...” Satu suara bergemersik lembut muncul bersama sesusuk tubuh yang cukup Ariff kenali.

”Sso...Ssoolleh??” Spontan nama itu terpacul.Ariff makin panik.Bukankah Solleh sudah mati???

”jangan takut pada aku Ariff...engkau nanti pun akan mati..semua yang hidup akan merasai mati...dan beruntunglah kepada mereka yang bersedia untuk menghadapi...apa kau dah bersedia,Riff...???” Suara Solleh jelas singgah ditelinga Ariff satu persatu.Dia sekadar menelan liur payah.Suasana diam.Cumanya,Solleh dengan wajah yang terlukis sekuntum senyuman manis kian mendekatnya.Ariff menggigil cemas dan Solleh...semakin dekat...kian dekat...dan dekat...

”Allahuakbar...astagfirullahal azimm...”

Ariff terjaga dengan keadaan terkejut. Segera dia mengingati Allah agar tenang kekacauan yang sedang bermain di jiwa.

”Solleh...??” Ariff cuba imbas kembali mimpi tadi.Nama sahabatnya yang menyelamatkan Aliff tempoh hari separuh berbisik di bibir.Ariff menatap lama wajah adiknya yang terlantar sakit di katil.Dia cuba mentafsir mimpi tadi...perasaan benar-benar kalut kala itu.

”Ahh...kenapa nak aku fikirkan sangat mainan tidur aku tuh???kalau benar dah sampai ajal,aku ke...alif ke...siapa-siapa ker...akan mati jugak nanti...itu soal ketentuan Tuhan...bukan bisikan setan...”Ariff berbicara kepada diri-sendiri,cuba memujuk hati..

Esoknya,10.25am...

”sejak hari pertama lagi Ariff kat hospital ni jaga adik.Dah...biar mak,ayah pulak..Ariff balik rumah dan pergi ziarah kubur arwah Solleh...agaknya dia rindukan kamu,itu yang dia datang dalam mimpi.Masa pengebumian arwah dulu pun kamu tak sempat bersama...” Ariff akur dan membenarkan kata-kata ibunya.Dia mendapatkan bas untuk pulang ke rumah.Sepanjang perjalanan itu,Ariff ditemani oleh nostalgia bersama Solleh. Sudah 5 hari sahabat baiknya itu pergi meninggalkan dunia,baru hari ini dia terasa kehilangan.Sebelumnya,sibuk benar dia menjaga Alif di hospital.

”ariff...kamu pernah kehilangan orang-orang tersayang??”Soalan Solleh suatu ketika dulu singgah kembali ke ruang ingatan.

”erm..tak pernah...” Ariff menjawab bersahaja.

”erm..samalah...aku pun tak pernah..erm..bagaimana yer nanti rasanya bila kehilangan mereka??aku tak dapat nak bayangkan..”Solleh meluah rasa tetapi bicaranya disambut dingin oleh Ariff.Ariff tekun menghayati penceritaan novel ’Tautan hati’.

”Riff...kau takkan bersedih ke kalau mak ayah kau meninggal nanti??” soalan itu sengaja diumpan untuk memancing perhatian Ariff.

”errmm..entahlah...lumrahlah bersedih...nabi pun sedih kehilangan Khadijah..tapi lama-lama ok la balik...takkan selamanya nak tunjuk sedih kot...”Ariff menjawab acuh tak acuh.Fokusnya masih kepada novel membangun jiwa itu.

”kalau aku yang pergi dulu sebelum kau...kau sedih tak??” Solleh menyua soalan provokasi lagi.

”isk kau nih..jangan cakap macamtu ah..kau mati dulupun,aku yang masih bernyawa kena lah teruskan hidup..”Solleh terdiam mendengar jawapan Ariff.Sudahnya dia kembali membaca majalah solusi yang dari tadi terpegang di tangan.

”aku mati nanti..jangan lupakan aku sudah..setahun sekali datang la ziarah..”sempat Solleh menghambur kata-kata itu membuat Ariff berhenti sekejap membaca.Dia menjeling wajah Solleh yang buat-buat tak tahu..

”dik...dah sampai..”lamunan Ariff terhenti oleh suara pemandu bas di depannya.Perjalanan sejam tak terasa pun.Ralit benar dia mengulit kenangan.

”erm...mekasih pakcik..”

0615pm...

Ariff di sungai,tempat berlakunya tragedi meragut nyawa Solleh dan adiknya lemas.Lengang.Anak-anak kampung belum berani bermandi-manda di situ. Namun itu tidak bermakna meeka dah serik.Lihatlah 3,4 minggu lagi,riuh pulalah sungai itu nanti.

Brr...brrr...

Ada getaran telefon bimbitnya di dalam poket seluar.Panggilan daripada ibu??ada apakah ini???

”Ariff...adik dah takde..luka di kepalanya dijangkiti kuman dan merebak ke otak..”suara ibunya tertahan-tahan diselang esak tangisan.

”inna lillah wa inna ilaihi rajiun...” hanya kalimah istirja’ yang mampu tersebut.Ariff melemah dan terduduk ke tanah. Baru sahaja dia pulang dari tanah kuburan di sebelah sungai itu,menziarahi pusara Solleh....dan selepas ini dia akan kembali lagi ke situ.Kali ini,jasad adiknya pula kan bersemadi...kala ini...baru Ariff benar-benar merasakan bagaimana perasaannya bila kehilangan orang yang tersayang...Ariff menginsafi...selepas ini...dia juga akan ke tanah kuburan itu...dia juga akan kembali...dia juga akan mati...

Setiap yang bernyawa akan merasai mati...

-sedang siapkan cerpen 'aku akan mati 3'...adeii...idea....idea...

No comments:

Post a Comment