AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Tuesday, February 1, 2011

cerpen islami:AKU AKAN MATI...

"maafkan saya untuk memberitahu.Penyakit adik nih sudah ditahap kritikal dan harapan untuk sembuh terlalu tipis....melainkan dengan sebuah keajaiban kuasa Allah...Pihak hospital menjangkakan hayat adik tak lama...mungkin cuma mampu bertahan untuk sebulan sahaja lagi...namun urusan ajal maut terserah kepada Tuhan..cumanya...adik tabahlah menghadapi sisa-sisa hidup yang masih ada..."

Solleh membukakan mata,bangkit dari mati kecilnya yang cukup lena.Rasa malas membeban perasaan. Dia gagahi jua untuk tersenyum dan melafazkan doa..

"Alhamdulillahillazi ahyana ba'damaa amaatanaa wailaihi nusyur...segala puji bagi Mu ya Allah yg menghidupkan sesudah mati...dan kepada Mu tempat kembali"

...Alhamdulllah...hidup lagi aku...desis hati kecil Solleh.Benar,kata-kata doktor tempoh hari membuatkan solleh lebih mensyukuri nikmat hidupnya.Bikan bermaksud dia takut unutk mati...namun zuhudnya tetap tidak mengenepikan dunia..

0430 pagi..
di sepertiga malam yang masih bersisa itu,ingin sekali Solleh mengabdikan diri hanya dengan si kekasih...cinta abadi.Itu bukanlah rutin baru Solleh rentetan ramalan hayatnya mungkin tak lama...Itu sudah kelaziman Solleh sejak dari dulu.Biar selama hayatnya,dia berbuat kebaikan dan semoga nanti matinya juga dalam kebaikan.

Panjang bicara Solleh kepada Tuhannya seiring sedu tangis lembut...bukan airmata meratap takdir penyakitnya...tetapi menginsafi dosa-dosa yang melangit dan menyesali betapa hidupnya diwaktu lapang dahulu tidak terisi dengan banyaknya perkara-perkara kebajikan...

0645 pagi..
"ustaz...mati tuh sakit sangat ker?" Solleh bertanya Imam Isa usai solat subuh berjemaah.Ahh...soalan yang dia sudah tahu jawapan...Soalan yang bisa menggegar jiwa-jiwa bila membayangkan...siapa tidak gerun bila dipersoal tentang saat-saat kematian??Sedangkan junjungan besar Muhamad saw pun terasa sakit...inikan kita insan yg penuh dosa??Bukan Solleh tidak biasa dengar...sakitnya seperti seekor burung digoreng hidup dalam kuali...sepertinya ditusuk pedang-pedang tajam...sepertinya duri-duri yang ditarik dari dalam daging...ahh...

"Solleh takot mati??"Imam isa memulangkan soal kepada Solleh.Dia faham benar apa yang sedang bermain difikir anak muda 20-an dihadapannya ini..Ikutkan jangkaan doktor,ini sudah melebihi...sudah hampir 2 bulan...semangat Solleh masih kuat melawan sakit..

"erm...takot...tapi Solleh tahu...takot tuh ujian dari Allah ajer.Jadi Solleh cuba tak takot..Bukan ke dengan mati sahaja kita dapat berjumpa dengan Allah.."Solleh memberi jawapan lebih kepada memujuk hati sendiri.

-dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikti ketakutan,kelaparan,kekurangan harta benda,jiwa dan buah-buahan.dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar...surah albaqarah,2:155

"Solleh...dalam keadaan apa sekalipon...bersangka baiklah kepada Allah.."Hanya ungkapan ringkas itu yang mampu Imam Isa sematkan.Pendek...tapi padat dengan makna yg mendalam...Solleh mengangguk tanda faham...erm...semoga akhir hayatnya juga dalam bersangka baik kepada Allah...Iman manusia nih sekelip mata sahaja boleh berubah...boleh jadi hayat mereka bergelumang dosa...tapi dipenghujungnya baru mendapat hidayah dari yg Esa...dan kadangkala sebaliknya terjadi pula...

0915 pagi
Solleh mengenakan jubah putih.Haruman kasturi disapu di leher dan pergelangan tangan.Biar nadi yang berdenyut menyebar wangian itu ke merata.Senaskah al-quran mini diselit ke poket.

"Ayah...solleh nak ke kubur dulu.."minta Solleh kepada ayah,memohon restu.

"aii...bukan baru 2 hari kelmarin dah ziarah??"lelaki separuh usia itu mengerut dahi...hairan..biasanya seminggu sekali sahaja anak teruna itu ke tanah kuburan.

"entah lah ayah...hari nih solleh rasa terpanggil ke sana.." jawab solleh tenang dan bersahaja sambil melemparkan senyum sekilas kepada ayahnya.Sandalnya sudah tersarung.Ayahnya pula beralih berlabuh duduk di tangga.

"bawa-bawa lah berehat nak...Solleh tu sakit.."Nasihat si ayah dengan kasih yang mendalam.

"tak sakit pun...Solleh akan mati jugak ayah.."jawapan Solleh dengan wajah yang mulai mendung membuat si ayah rasa bersalah.Sebolehnya dia tidak mahu berbicara tentang sakit atau mati dalam keadaan solleh sekarang.Sudahnya...dia mengalah.Tangan sejuk Solleh menyalami dan mata si ayah sekadar mengekori hingga kelibat Solleh menghilang dari pandangan...

1115 pagi...
solleh ralit memerhatikan sekumpulan anak-anak kecil bermandi manda di sungai.ketengan kala itu begitu mengusik hatinya...lantas dia mengimbau waktu demi waktunya dari kecil hingga ke saat ini..ahh...cepat benar masa berlalu...pejam celik...pejam celik...hari ini...Solleh sudah berada di sini...dan sekejap lagi...mati itu pasti!!!!

1145 pagi
"Assalamualaikum bang Ismail..."

"waalaikumusalam...eh...Imam Isa...bilal...naik la dulu ke rumah.."

"tak mengapalah bang Mail...kami datang ni nak menyampaikan satu perkhabaran...cumanya..kami mintak kamu banyaklah bertenang terlebih dahulu..."

"khabar apa tuh Imam...??baik ke buruk??"

"insyaAllah...baik hendaknya Bang Mail..begini....barang yang kamu pinjam dulu tuh telah diambil balik oleh tuannya..."

"apa maksud Imam nih???...bilal???"

"Solleh...anak kamu...sudah kembali kepada kekasihnya Bang Ismail...dia lemas tadi di sungai semasa cuba selamatkan seorang kanal-kanak.."

"inna lillah wa inna ilaihi rajiun....Allahu akhbar..."


aku tak tahu...
waktunya mautku menjemput
tapi yang pasti
aku akan mati...

aku tak takut...
sedekat manapun menghampir
ajalku nanti
kembali kepada kekasih abadi...

aku tak layak..
menuju ke syurga-Mu
namun ku yakini
disana kita kan bertemu...

aku akan mati
dibalik tembok tinggipun bersembunyi
aku akan mati
tiba saat nafas yg terakhir
aku akan mati
telah tersurat pada takdir
aku akan mati
bilanya tersirat di langit

aku akan mati
sejauh mana pun aku berlari
aku akan mati
sakitnya bakal ku rasai
aku akan mati
berserah sahaja kini
aku akan mati
pergi meninggalkan duniawi

aku tak tahu
detiknya terahsia
tapi aku pasti
aku akan mati...

bukankah orang yg paling cerdik itu adalah org yg selalu ingatkan mati...dan bersiap sedia utk menghadapi??

No comments:

Post a Comment