AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Friday, February 4, 2011

cerpen:SAYA TAK TAHU

"Assalamualaikum..."

Gamitan salam itu membuka semula mata Nik yg baru seketika dirapatkan.Hari itu sungguh memenatkan dengan jadual kuliah yg padat.Itulah kehidupan seorang pejuang...berjihad menimba ilmu kerana Tuhan..Allah telah berfirman dalam al-quran..kesusahan dan kepayahan itu mengajar kita agar merendah diri dan sabar..Nik tempuhi hidup-hidup di kampus dengan tenang,semoga beroleh berkat Tuhan.

"Waalaikumsalam..."

Salam itu dibalas seiring pintu bilik dikuak.Biar penat,tetamu Allah itu ingin dilayannya. Mungkin ada hal mustahak yg ingin dikongsikan.

"Awak dah nk tidur ke nik???" Soal Man yg kini berhadapan dgn Nik.Kesugulan raut wajah Nik membuat Man bertanya sedemikian.

"betul...tapi tak apa...sebelum zohor tadi Nik dah Qailullah...InsyaAllah..tidur 30 minit mengikut sunnah Baginda SAW itu tadi dapat menggantikan 3 kali ganda masa Nik...marilah Man dulu ke dalam.." Jelas Nik.Memujuk hati tetamunya itu dari perasaan bersalah.

Tidak sempat Nik melabuhkan kedudukan di birai katil,tidak semena Man datang memeluk tubuh kurus itu.Ada esakan dalam suara yg tertahan-tahan...

"Maafkan saya Nik...saya benar-benar perlukan nasihat daripada Nik...saya dah berputus asa dengan masalah ini.." Rintih Man,membuat Nik turut berada di dalam situasi sedih itu.Tenang Nik berbicara sambil bahu sahabatnya itu di usap perlahan...sekadar memberi ketenangan..

"Sabar Man..Allah setia ada..dan saya sedia bersama..yang penting..jangan pernah berputus harap dr rahmat-Nya dan mengalah dgn ujian Dia" Nasihat Nik,mengingatkan Man terlebih dahulu kepada Allah.

Ar-Ra'd,13:28-yaitu orang-orang yg beriman dan hati mereka mnjadi tenteram dgn mengingat Allah.Ingatlah,hanya mengingat Allah hati mnjadi tenteram...

Nik dan Man bersandar ke dinding bilik di penjuru katil,mencari kedudukan sesuai.Panjang Man menceritakan masalah yg dianggap membeban hidupnya.Selesai sahaja,Nik nampak termenung panjang,cuba mencari penyelesaian.Banyak persoalan agama yg ditimbulkan.Nik kebingungan.Kebanyakan persoalan agama yg ditimbulkan. Nik benar2 tidak tahu...Jika tahu sedikit,itupun dalam ragu-ragu.Nik menginsafi dlm hati..'Jahilnya ana ya Allah dalm banyak perkara ilmu-Mu..berikan ana kekuatan utk keluar dr kejahilan itu..'

"saya tak tahu.."

Tersentak Man mendengar ayat yg terpacul dr mulut Nik.

"Saya mengharap jawapan dari Nik..Nik kan terer soal ni..tolonglah Nik...saya hanya selesa berkongsi masalah ini dgn Nik ajer.." rayu Man lagi..

"Saya tak tahu.."

Jawapan sama juga yg Nik berikan.Nik merasa takut setiap kali diajukan persoalan agama sedangkan dia betul2 atau ragu2 tahu mengenai persoalan itu.Khuatir sekiranya dia akan memasukkan pendapat peribadi atau lebih berat lagi,memberi informasi yg tidak menepati.
Nik pernah tebaca dalam majalah Solusi menyatakan,berbincang hukum agama bererti sedang berbicara atas nama Allah dan rasulNya.Maka, sudah pasti pada hati perhitungan kelak Allah akan meminta pertanggungjawaban daripada setiap fatwa dan jawapan yg disampaikan.

"Kalau macam tu...tak apalah Nik..Izinkan saya pulang dulu..rehat dan tenangkan diri..maaf ganggu Nik"Man mengundur diri bersama persoalan yg dibawa.Berat pandangan Nik mengiringi langkah Man berlalu.Kala itu,fikiran Nik buntu..membelai perasaan antara kasihan kepada teman dan keinsafan diri.

"Astaghfirullahalazim..."menyedari kesilapannya, kalimah istighfar itu pantas menutur di bibirnya.
"Man...sebentar.."Nik menyeru nama sahabatnya itu yg masih hadir pada pandangan mata.Nik berlari anak mendapatkan kembali Man yg kaku di tempatnya.

"saya mintak maaf.."Nik berwajah serius mengungkapkan ayat itu sambil jemarinya mesra meramas tangan Man..tanda keikhlasan..

"Eh..tak mengapa Nik.."Man tersenyum paksa,sekadar mahu menyedapkan kegusaran hati lelaki milik Nik.

"saya salah..walaupun saya tak tahu..tidak sepatutnya saya sekadar bagitahu tak tahu..Man datang membawa harapan,dan saya telah hampakan"
Bicara Nik tenang.Lumrah...apabila kita gagal mendapatkan jawapan dari seseorang yg diharapkan.pastinya wujud kekecewaan..

Hak muslim terhadap muslim yg lain iaitu:

1)bila bertemu,tebarkanlah salam
2)bila diundang,penuhilah undanganya
3)bila diminta nasihat,berilah dia nasihat
4)bila dia bersin lalu ucap 'alhamdulillah',maka doakan dia dgn ucapan 'Yarhamkallah'
5)bila dia sakit,ziarahilah dia
6)dan bila dia meniggal dunia,iringilah jenazahnya

(hadis riwayat Imam Muslim)

"Macam ni lah..beri saya sedikit masa..Nanti InsyaAllah saya rujuk mana2 ustaz yg dekat dgn saya..tapi Man pun kena berbuat jugak la ye..tak pun nanti esok kita ke perpustakaan...cari buku agama yg berkaitan masalah man..saya memang tak tahu..tapi saya boleh membantu apa yg termampu.."Lebar Nik memberi cadangan.Man tersenyum panjang,berbunga kegembiraan.Sekurang-kurangnya,nik memberi dia sokongan,tidak membiarkan dia terus dilema sendirian dengan persoalan2 tersebut.

Sesungguhnya Man perlukan kekuatan daripada teman-teman dalam mencari jalan pulang...

sekadar perkongsia bersama...muhasabah diri balik kiranya situasi ini pernah berlaku dalam kehidupan kita..

salam cinta untuk semua..
wassalam..

No comments:

Post a Comment