AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Friday, February 4, 2011

diari:kursus jenazah

DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA CINTA
ASSALAMUALAIKUM WRT..

O6 R/awal 1431h,20 feb 2010…
O6.10am..
Ana bangun dari mati kecil ana hari ini dengan keinsafan.Ya Allah…mengapa payah utk ana kuatkan diri menghidupkan sepertiga malam-Mu???menangis dan merayu kdp-Mu???ana muhasabah diri seketika..sejurus ana salin pakaian,ana kejutkan sahabat ana dari lena yg bersisa utk berjemaah bersama…senyap..mungkin dia penat sangat..ana berlalu ke surau kesorangan..

“Assalamualaikum wrt…”

Ana kuak pintu surau seiring menuturkan salam sejahtera. Itu adalah satu tuntutan dan sunnah nabi untuk kita memberi salam apabila memasuki sesuatu tempat sekalipun tiada penghuni di dalam.Alhamdulillah..ana mula menjadikan nya satu amalan…semoga istiqamah insyaAllah…

09.00am..
Ana dan akhi Hafizudin tiba sedikit lewat di masjid UPM.Itu sisi2 kesalahan ana sbg seorg muslim yg masih lagi tidak bijak mengurus masa apatah lagi itu satu janji..astagfirullahal azim..sama2 kita perbaiki jika masalah ini masih dihadapi…Ana memberi salam kepada abang yg mengurus pendaftaran,tiada balasan…sebaliknya dia pula yg kembali memberi salam..Ana insafi di dalam hati..suara ana yg terlalu perlahan membuatkan salam yg diberi tidak jelas didengari..
Ucapan perasmian sudah lama bermula.Ana duduk mendengar dgn khusyuk.Biarpun sekadar kata2 aluan dan perasmian,banyak input dan perkongsian yg ana dapat daripada pengarah pusat islam UPM itu.Usai perasmian,kami disediakan kudapan.Ana duduk berhadapan dgn akhi Hafizudin…ralit ana menjamu selera,seorang abg yg duduk disebelah kiri ana menyapa ana…

“saya dari kolej 6…”jawab ana pada satu soalan…
Abg itu merupakan peserta kursus dari luar dan merupakan seorang ayah kepada 2 orang anak yg berumur 3 dan 6 tahun.

“org rumah (isteri) yg ajak saya datang ke kursus ni…dulu dia dah pernh ajak sekali,tapi x jadi…kekangan masa kami yg dah bekeluarga ni menghalang…lagi2 dah ada anak..” luah abg itu tanpa dipaksa..ana tenang mendengar…ana dapat rasakan dia perlukan seseorg utk berbicara menghilangkan resah hatinya meninggalkan anak2 dirumah..

“mana abg dapat tahu pasal kursus jenazah nih??” ana sengaja mencipta soalan,meraikan dia dan merancakkan perbualan..

“dari internet..bagus jugak join majlis ilmu macamnih…tp itulah..jika ada masa rehat nanti,smoga sempat saya pulang menjenguk ana…masa bertolak kesini tadipun mujurlah saya dan isteri dapat beralasan untuk tinggalkan mereka..” panjang abg itu bercerita…dan agak lama juga ana dan dia berbicara…itulah naluri seorag bapa..kasih sayang seorang ayah..cinta seorang abi…

Perbualan itu mengingatkan pula ana pada firman Allah dlm surah at-taubah,9:41…ayat yg dekat dihati ana dan sebati dlm kehidupan…

“berangkatlah kamu baik dgn rasa berat ataupun ringan dan berjuanglah dgn harta dan jiwa ragamu dijalan Allah.yg itu lebih baik bagimu jika kamu tahu…”

Semoga keberadaan abg itu disitu beroleh keberkatan dan doakanlah abang itu dipermudah urusan..ameen..

"bersama kesulitan ada kemudahan..." (al-insyirah,94:5-6)

Pembentangan kertas kerja 1 oleh y bhg Ustaz helmi…9.45am…

“ariff..”

ana hulurkn tangan dan perkenalkan diri pada seorang peserta kursus disebelah kanan ana..Ana harus memberi dahulu agar yg menerima tidak teragak2 utk turut memberi…biarpun sekadar nama…

“hafis..”

ana senyum..hai…sorang hafis lg…hehe…hafis dari kolej 13,pelajar sains pertanian..kami taaruf seketika,tidak lama setelah kami masing2 mulai memberi tumpuan pada penceramah yd sudah memulakan perkongsian..

Pengurusan pesakit nazak..
Tuhan tidak akan menguji melainkan sesuai dgn kesanggupan seseorg..
Bila ditimpa sakit atau musibah yg terbeban
Jgn salahkan Tuhan…sabar…usaha dan tawakal penuh keinsafan..
Kerana saat inilah kita terlalu hampir dgn Tuhan
Tangiskan lah rintihanmu pada Dia yg mendengar lg maha penyayang..
Ana maklum..ana pernah berada ditempat kalian..
Sakit….saat itu… mati…mati…mati..ya Illahi…ya Illahi…
Sentiasa hadir…sayu…sedih…menginsafi…
Kala itu apa sahaja nasihat kebaikan mudah meresap
Apa sahaja bentuk sokongan..keluarga,kawan2…amat diharap…
Berada disamping..membimbing…
Dan tugas seorg da’e..
Inilah saat yg terbaik utk mengajak mereka kepada Illahi
Kerana fitrah manusia mencari kebaikan
Dan saat2 begini kebanyakan org mula menyedari..sememangnya mereka perlukan TUHAN..

Pembentangan kertas kerja 2…11.30am..oleh ybhg ustaz hj Hairudin..pernah belajar di Jordan..

Menunggu ustaz memulakan bicara,ana sekejap berbual dgn akhi Hafizudin…sekejap ana beramah mesra dgn sahabat baru ana hafis..menghidupkan suasana..hari ini ustaz Hairudin memberi perkongsian tentang pengurusan harta pusaka si mati..

Dalam membincangkan berkenaan pengurusan jenazah,telah terbayang diminda kita tentang 4 perkara asas yg menjadi ‘amr ma’lum biddorurah fiddin’(perkara yg dimaklumi kepentingan dlm agama) iaitu memandikan,menkafankn,sembahyangkn dan kebumikan…namun 1 perkara yg juga penting,hampir2 dilupakan oleh kebanyakn org kecuali kluarga si mati iaitu pengurusan harta si mati.walhal ia jadi 1 tanggungjawab kita sbg pembimbing utk membimbing…(petikan modul)

1.00pm..
Ana dahaga sangat..ana minum segelas air oren menggunakan tangan kiri ana memandangkn tangn kanan ana masih bersisa nasi…hausnya tidak hilang…ana dapatkn segelas air lg…
.........astagfirullah….....
ana baru menyedari…ana seharusnya berakhlak kpd org ramai di dalm majlis ilmu ini..berakhlak kerana itu lambang peribadi muslim sejati…ana minum guna tangan kiri rupanya tadi…kali ini ana pegang gelas guna tangan kiri,dan ana lapikkan permukaan belakang tapak tngan kanan ana dibawah gelas..perkara simple yg selalu ana terlepas pandang dan kita ambil mudah…itukan sunnah..ana sayang nabi ana…jadi ana lepaskan rindu dgn mengamalkan kenangan2 yg baginda tinggalkan..

1.30pm..
Azan merdu berkumandang..ana selesai berwuduk,ana dipertemukan dgn sahabat lama ana..akhi hanif…rumate akhi ridhuan…dia bersama kawan dia dr k17..amirul…

ana melazimi memberi salam…bersalaman mesra dan lebar ana senyum…

rindu…sayang…itulah perasaan yg bertandang…sudah lama tidak berjumpa dan berbicara..

tidak lama bersama,ana fikir akhi hanif mahu tunaikn solat sunat qabliah zohor,ana berlalu..tiba2 ustaz hairudin,yg memberi peingisian tentang pengurusan harta si mati td menyapa ana dgn salam dan senyuman…baru kenal…tapi kami seolah sudah lama dijodohkan..

“staff kat sini ker??”

ustaz bertanya memulakan bicara..ana senyum..ana yg berkemeja putih dan slack hitam ini mungkin menyebabkn ustaz bertanya demikian…atau mungkin raut wajah ana sebaya staff2 di pejabat2…pernah ana bertanya langsung akhi najib suatu hari pendapat beliau tentang wajah ana..

“anta nampk matang…” ikhlas akhi najib seiring senyuman..

Alhamdulillah jika itu benar…kerana itu adalah tanda dan teguran dry g maha cinta…ana ni dah tua…dan mati sudah mghampiri…

Seketika ana berborak tentang latar belakang ustaz hairudin..

“ana pernah ambik ilmu al-faraaid..bahagian kira2 itu yg ana susah nk dalami..” ustaz berkongsi tentang pengalaman nya belajar..

kagum ana berhadapan dgn org yg berilmu agama spt ustaz..ana usap bahu ustaz seraya berseloroh…mencari kemesraan…biarpun pertama kali kenal dan jarak umur,ilmu kami memang berbeza..

“ana pun lemah dalam ilmu kira2 ni walaupun ana sendiri ambik jurusan matematik disini..”

Perbualan kami tidak panjang setelah mu’azin melaungkan iqamah.ana dan ustaz segera memenuhi saf..usai solat bada zohor…ana pula yg menghampiri ustaz…

“ustaz…terus blik ke lepas ni??”

sayu suara ana kala soalan itu terpacul…terasa kasih sayang ustaz mula menyerap ke jiwa ana..itulah ana..mudah sangat jatuh cinta pada pencinta agama…ana berbicara sekejap dgn ustaz sebelum ustaz meminta diri…ana menyalami ustaz..semoga beroleh keberkatan..ana jauhkan pandangan dr mengiringi kepergian ustaz..sedih…pilu…
setiap pertemuan itu pasti di akhiri dgn perpisahan…biar selalunya ia pedih…tapi ana berlapang dada meredhai..doa ana..semoga pertemuan ana dgn ustaz di raudhatul jannah (taman2 syurga) atau majlis ilmu ini menemukan kami kembali suatu hari…jika tidak di dunia…semoga di taman2 syurga yg selamanya…

Pembentangan kertas kerja 3 oleh y bhg ustaz hj Ahmad sapuan..2.00pm

Ana mengambil ruang sebelum ustaz memulakan majlis untk beramah lebih mesra dgn hafis..panjang sekali ana berbicara kali ini..berkongsi ilmu,pandangan tntang beberapa masalah ummat…sempat ana meminta nombor telefon…niat ana jika berkelapangan ingin menziarahi hafis,insyaAllah…itukan malan para penghuni syurga…semoga ukhwah kami yg baru terbina tertuju kerana kasih Illahi…ameenn…

Tenang ustaz memberi perkongsian ilmu…sekejap2 ana tercuit hati dan ketawa dgn lawak santai yg diselit…menceriakn majlis..ustaz banyak memberi ruang kpd peserta utk kemukan muskillah tentang urusan mandi,kapan,sembahyang dn kebumi jenazah…
Majlis di tangguh kehari berikutnya…usai berjemaah asar…kami bersurai…ana sedikit terkilan kerana niat utk menziarahi akhi firdaus dirumahnya tidak berkesampaian kerana ana perlu mghadiri majlis ilmu ini…insyaAllah…semoga dapat menziarahi akhi firdaus di lain hari..

07 R/awal,21 feb…
Pukol 8 nanti ana akan ke masjid UPM utk kursus jenazah hari ke 2…jika semalam ana belajar teori…hari ini praktikal…semoga ana beroleh segunung ilmu yg bermanfaat hari ini…jika antum nak tengok modul2 yg diberi dalam kursus…mintaklah dgn ana..
Sekian sedikit perkongsian drp ana..lepas ni da xde masa nk menulis dah…kuliah dah bermula esok…
Assalamualaikum wrt…

No comments:

Post a Comment