AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Friday, March 25, 2011

aBaNg aNa dah KudUng...

Assalamualaikum wrt...

17 mac, Khamis..

ana dalam perjalanan ke kuliah projek akhir tahun tika itu. Ada panggilan telefon dari kakak..ahh..abang Din akan di operate untuk potong kaki jugak akhirnya...inna lillah wa inna ilaihi rajiun..setalah hampir 3 bulan abang ana nih terlantar di hospital, takdir ini menentukan segalanya jugak...abang dah kudung..hermm...semoga musibah ini membuat abang terus tabah dan makin kuat menjalani hidup..

Kakak bagitahu...sebelum abang operate, abang Din banyak termenung..ayeh faham...faham sangat-sangat..abang din abang ayeh...mana mungkin ayeh tak turut bersedih..kerana itu ayeh mintak kepada sahabat ayeh...

"kawan-kawan, abang ana akan dipotong kaki..mintak terdetik walau sesaat,doakan semoga Abang kuat..."

erm...seringkali kita mendengar musibah yang menimpa orang lain...kita hanya mampu memberi kata-kata semangat dan doa selamat..dan dia yang menghadapi..ahhh..beratnya bahu yang memikul..

petang itu,ana bergegas pulang..bertolak naik bas malam dan sampai esok paginya..abang din tahu..sepanjang perjalanan dalam bas...ayeh asyik mimpikan abang din...ayeh mimpi kaki abang din elok-elok aje...ayeh mengharap itu bukan mimpi,itu realiti...tapi...ayeh tersedar bila dah jam 3.30 pagi..erm...apalah perasaan abang din...itu yang ayeh risaukan...esoknya abang din bakal tak ade kaki....Allahu Akhbar..

jam 4.15am..ayeh sampai dah...turun tepi jalan...herm..biasanya ayeh akan disambut abang din...bonceng motor meredah embun pagi sama-sama...tapi kali ini..dan selepas ini...ayeh benar-benar akan rindukan saat itu..ayeh terpaksa pula mengganggu lena ayah untuk amik ayeh pulang ke rumah..

18 mac,petang jumaat...
abang jack bawa balik kaki abang din...ayeh tekad,ayeh nak basuh dan bersihkan kaki abang din tuh...ayeh cuba buka balutan demi balutan yang membungkus kaki abang din..erm...ayeh mulanya tak kuat..lemah semangat nak tengok kaki abang yang dah dipotong tuh...ayeh cari semangat dengan baca quran kejap..lepas tuh barulah ayeh mampu membuka balutan tuh, amik kaki abang din, dan dengan bantuan abang jack...ayeh bersihkan kaki abang...ayeh dah tak takot-takot dah..kerana kesian kat abang mengatasi segala perasaan lain...

19 mac, masuk waktu asar..
mak,ayeh,kak ani,bang musa, hajar,mirul,pih dan adik sya sampai kat hospital raja perempuan zainab 2...kami datang nak ziarah abang din...bagi abang semangat sikit..mek bakarkan ikan untuk abang...dan kita makan ramai-ramai...lepas tuh,yang lain semua balik..dan ayeh akan temankan abang din kat wad...tak lama...3 hari aje...tapi itu amat bermakna untuk ayeh bersama abang din...merasai apa perasaan abang...abang belum kahwin...dah rancang kan..tapi tak berkesempatan..lepas nih,ayeh doakan nasib abang terbela...ayeh yakin..dan ayeh nak abang jugak yakin..musibah ini ada hikmah yang terbaik...

ayeh kat hospital...ayeh tinjau-tinjau dan bertegur sapa dengan pesakit lain..kesian meeka yer..ada sorang budak form 3 xcident..kena langgar dek kereta macam abang jugal...berlipat isi peha dia naik ke atas...adusss...sakit tuh...ayeh tengok dia selalu muntah-muntah..fauzan namanya...dan fauzan kerap jugak menangis..sakit...kawan yang bonceng motor dengan fauzan, amin patah tulang tangan dan kaki...tak seteruk fauzan...tapi amin pon nangis-nangis jugak..alahai..kesian ayeh kat mereka..ermm...

ada sorang abang tuh,dia panggil ayeh...dia mintak pecatkan stokin dia..pastu betolkan kedudukan kaki dia...bukan dia ngada-ngada..dia jugak accident...retak tulang punggung dan tak boleh nak bergerak banyak..kesiankan...dia minum aje..tak makan..nanti susah nak buang air...erm..tu lah..tapi abang din lagi teruk kan..abang dah kudung..mahal tuh kaki...tak siapa mampu ganti...

abang syamsul,seorang polis pulak...dah lama accident...bulan 6 tahun lepas lagi...tapi besi kat dalam kaki dia tuh patah dan perlu diganti..lepas tuh kaki dia kena lahan..habis bengkak-bengkak..Allah..gerun ayeh tengok...malam tuh tak ada orang jaga dia...dia mintak ayeh buang air kencing dia yang dah penuh dalam botol...dan tolong basuh sekali..ayeh buat jaer..jijik???tidaklah...simpati dan kasihan mengatasi segala perasaan...sama ajer macam ayeh buat kat abang din kan...


kawan ayeh, annas...ayah dia accident jugak..retak tulang kat lutut...siang mak dia jaga...malam giliran dia..alahai..pengorbanan...satu masa tuh ayeh tengok ayah dia nangis,baru lepas pembedahan..mana tak sakit...kudrat dia pon dah tua..ayeh ingat lagi...doktor datang dlam bilik abang untuk bersihkan luka pembedahan kaki abang..ayeh keluar untuk bagi privasi..pastu...arghhh...kuat bunyi raungan...bukan ayhe jer terkejot...ramai yang lain terkejot jugak..ayeh tersentak..abang???ayeh masuk dala bilik dan tengok abang din dah nangis ter esak-esak...kenapa???doktor tetas jahitan kat kaki abang yang baru 2 hari..ada 3 tempat semuanya..mana abang tak menjerit..merah-merah bahagian tuh...

itulah..banyak pengalaman ayeh masa jaga bang din 3 hari...ayeh kena balik UPM dah...banyak kerja dah tertangguh...mintak maaf arr kat kawan2...ada assignmnet yang ariff tak dapat nak contribute...huhuhu...doakanlah abang ariff cepat sehat dan dapat jalani kehidupan seperti biasa walaupun tak normal...

No comments:

Post a Comment