AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Tuesday, March 15, 2011

Bab 1 : takut kepada Allah

ASSALAMUALAIKUM wrt...


terjemahan kitab MUKASHAFAH AL QULUB

....oleh IMAM AL-GHAZALI..

BAB 1: TAKUT KEPADA ALLAH












Allah SWT berfirman..

"wahai orang-orang beriman...

takutlah kepada Allah!

dan hendaklah (tiap-tiap) oang memerhatikan apa yang diusahakan besok (hari kiamat).

Takutlah kepada Allah.

sesungguhnya Allah maha mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan"

- (qs Al-hasyr : 18)




Sesungguhnya, Malaikat,langit,bumi,siang dan malam. Pada hari kiamat,mereka sebagai saksi atas apa-apa yang dilakukan oleh manusia. Baik atau buruk...taat atau maksiat...


ariff celoteh...

jadik..di kalangan ramai kah kita

...atau bersendiri...

tak malu ke buat dosa??

tak takot ke pada Allah yang Maha tahu

apa pun yang kita berbuat

Ada Allah yg nampak

terdetik apa pun dihati

tak terlepas dari pengetahuan-Nya...


orang mukmin adalah orang yang takut kepada Allah dan seluruh anggotanya. Sebagaimana Abu Laits telah berkata,


"tanda-tanda takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara"



1.) pertama pada lisannya...



lidahnya jauh dari dusta...ingat...berdasar hadis,cuma ada 3 keadaan dibenar bercakap bohong (rujuk karya ana bertajuk JUJUR...)...


bicaranya tidak kepada ghibah...alahai...lazat benar makan daging saudara kita nih...mengasyikkan...tengok2 kat akhirat...kita muflis dek gemar sangat mengumpat..


sebar fitnah jauhkanlah...dosanya lagi hina dari membunuh...kekejaman yang kita tak nampak secara kasarnya...


bercakap banyak tetapi perbualan kosong tuh hindarkanlah...xde faedah...gunakanlah nikmat suara tuh utk berzikir kepada Allah,membaca alquran (asyik-asyik novel ajer...) dan bermuzakarah ilmu...



2.) kedua pada hatinya...



campak jauh-jauh segala rasa kebencian,permusuhan dan...kedengkian terhadap sahabat-sahabat...lantaran kedengkian dapat menghapuskan kebaikan...sabda nabi SAW ;


"hasad itu dapat memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu...."

ketahuilah bahawa hasad itu penyakit hati yang sangat berbahaya...penawarnya cuma ilmu dan amal. Imam nawawi dalam kitab terjemahannya ada menggariskan...ubat hati itu ada lima perkara...nak tahu apa??? baca cerpen ana bertajuk "RUMAH SAKIT"...part yg nyanyi tuh...




3.) pada pandangannya...


maka tidak seseorang itu memandang pada makanan,minuman,pakaian dan segala hal yang haram. Tidak pula terikat pada dunia melainkan sekadar untuk emngambil iktibar...

sabda Rasulullah saw..;


"barangsiapa memenuhi matanya dengan perkara haram,maka Allah akan memenuhinya daripada api pada hari kiamat."



4.) ...pada perutnya

nabi SAW bersabda;

"manakala sesuap daripada barang haram masuk ke perut seseorang, maka seluruh malaikat di langit dan di bumi melaknatinya selama sesuai atau seteguk barang itu berada dalam perutnya. Jika dia mati dalam keadaan demikian,maka tempatnya di neraka"


ariff celoteh...


makanan non-halal (bahasa lembut skitt...) jika dimakan tak ke akan jadik darah daging kita..sedangkan kita tahu,tubuh yang haram itu pula makanannya api neraka...adeeiii...nauzubillah..


jauhilah yg syubhah (ragu-ragu) agar kita pon tak rasa ragu-ragu untuk langsung tinggalkan makanan yang tak jelas status...lagi-lagi yg haram...tersebut makanan haram kat sini bukan daging babi ajer...bukan bangkai ajer...bukan masakan non-muslim ajer...tapi..makan harta anak yatim pon haram...makan benda curi lagi-lagi la haram...makan milik orang tanpa izin pon haram...nih biasa berlaku di antara kita kawan-kawan...main hambik ajer tanpa tanya dulu siapa punya...dibuatnya dia kata aku tak halalkan...berhati.hatilah yer...


5.) ...kedua tangannya...


dirawikan daripada Ka'ab Akhbar, dia berkata


"sesungguhnya Allah swt telah menciptakan bangunan dari zabarjud hijau. Di dalamnya terdapat 70 ribu aula. Setiap aula terdapat 70 ribu pondok .Tidak ada yang boleh masuk ke situ selain orang yang ditawarkan barang haram, namun dia menolaknya kerana takut kepada Allah swt.."


6.) pada langkah kakinya...


seseorang itu tidak berjalan untuk maksiat,hanya mara menuju untuk taat kepada Allah,mencari mardhatillah (redha Allah), serta b=untuk bergaul dengan orang-orang solleh...


7.) ...terlihat pada ketaatannya...


taat semata-mata kepada Allah...malah takot pada sikap munafik dan riak..


= ) maka barangsiapa melakukan 7 perkara tersebut,maka dialah termasuk dalam kategori orang-orang yang dikatakan Allah swt;


"sesungguhnya orang-orang takwa dalam kebun-kebun dan mata air syurga"


- (QS Al-hijr:45)


dan seharusnya seorang mukmin berada di antara rasa takut dan berharap...mengharapkan rahmat Allah...


al-kisah...


(cer citer...cer citer...)


pada suatu hari Nabi Daud as duduk ditempat ibadatnya. Tiba-tiba dia terlihatkan seekor ulat merah.Maka dalam hatinya berkata;


"Apa kiranya kehendak Allah menjadikan ulat ini???"


Maka denganizin Allah ulat itu berbicara;


"Wahai nabi Allah! Di siang hari Tuhanku mengilhamkan aku agar membaca subhanallah walhamdulillah wala ilaha illa Allah seribu kali. Sedangkan di malam hariTuhan mengilhamkan aku agar berselawat kepada Penghulu Nabi seribu kali.Lalu, apa yang kau baca agar aku mendapat faedah darimu???"


Lantas Nabi Daud menyesal menghina ulat itu. Dia beras takut kepada Allah lalu bertaubat dan bertawakal kepada-Nya.


ehemm...kita pulak macamnerrr???

sama-sama muhasabah...

dan..jangan takot hantu jer lebih...

takot lah Allah...


rujukan: penenang jiwa,ms 3-5.





2 comments:

  1. bagus ariff islam...perkongsian ilmu yg menarik...ilmu yg agak mahal sekarang....teruskn pengisian dgn bab2 seterusnya....

    ReplyDelete