AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Thursday, March 10, 2011

SeLamAt HaRi RaYa...

assalamualaikum wrt...

Jumaat,4 hb mac 2011...

meriah..
dengan suasana harmoni
wajah-wajah yang berseri
ana betol-betol rasa hepi
dah lama agaknya tak bersama mereka
jarang-jarang sekali dapat berkumpol
...dengan kawan-kawan....
hari ini ada kesempatan
bergotong royong di masjid
ana guna arr sebagai peluang
untuk berukhwah dengan mereka semua
...terasa macm berhari raya pulak...

tadi...
usai aje membersih laman
ana ikhtikaf sahaja di rumah Allah
malas nak balik kolej
terus tunggu nak solat jumaat
alhamdulillah...
memang beraya sakan hari ini
ana tengok banyak makanan
ada bihun,ada nasik,ada pisang..
yang diinfak oleh kariah
...mencari pahala sedekah...
di penghulu segala hari ini...
terasa suasana di hari raya pulak..

tadi...
ana nak qailullah
tidur sunnah kerana Allah
tapi mata enggan terlelap
jadik ana tulis aje sajak
dan masuklah seorang pemuda arab
ana perhatikan tingkah dia
bukan sesajer...nak mencari ilham
...ana tengok...
dari satu tabung
dan ke selang satu tabung lagi
dia hulurkan duit raya..
sekali lagi Alhamdulillah...
semoga amalan itu diberkati Allah
dn macam mana dengan ana???
Allah...sama-sama kita muhasabah...


tadi...
ana ambik wuduk
dah memang jodoh pertemuan
terserempak seorang sahabat
dia senyum kat ana...
...dan ana pun senyum jugak
tangan dihulur...ana sambut mesra
Allah..manis bangat dia senyum
itupun kan sedekah
lagi-lagi di hari jumaat
di hari raya ini
lagi manis terukir kat bibir...

tadi...
selesai aje solat jumaat
ana bertemu pulak dengan sahabat lain
kami bersalam erat
pegang tangan tak lepas-lepas
dia paut pinggan ana....dan ana paut bahu dia
beriringan berjalan sambil ceria berbicara
aduhai...
ana yang penat sesangat tadi tiber2 rasa sehat dan kuat
ahh...itulah nikmat bersahabat...
...kerana Allah...
rindu arr tuh dah lama tak jumpa
di hari raya inilah berpeluang nak bersua muka...

ermmm...
selamat hari raya
...hari jumaat...
maaf zahir batin...

Nabi Muhamad SAW bersabda :

"hari Jumaat adalah hari raya bagimu. Maka janganlah engkau berpuasa padanya kecuali sehari sebelum atau sesudahnya"-hadis riwayat Hakim.

No comments:

Post a Comment