AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Thursday, April 21, 2011

kisah kehidupan : kANtOiii 2...

salam alaik...
kisah ini pulak salah ariff sendiri...siapa suruh carik pasal...hehehe

berlaku di akhir semester 5 ariff..

ariff biasa sebelum tidur...ariff layan radio...dengar salamfm...salamfm nih adalah stesen radio islamik kedua setelah IKIMfm..kat area KL nih frekuensi dia 91.1...beroperasi selepas jam 12 malam yer...ariff layan la stesen tuh...ariff dengar satu diskusi pasal akhlak remaja..seorang pendnngar tetap menghubungi dan berkongsi pendapat..wah..suka dengar dia cakap..islamik..Pak Man nama dia..

"jadi,kepada wanita-wanita diluar sana,kalau berniat nak buang anak tuh,tolong la hubungi saya...saya boleh membantu..hubungi saya di 013 XXXX "

ariff cepat catat...ariff nak kenal pakcik nih...mana tahu entah-entah dia ada rumah anak yatim yg menempatkan anak-anak luar nikah nih...ariff suka anak-anak dan adik-adik comel...

ariff kontek dia...maka bermulalah perkenalan kami...katanya bekas Profesor dan sekarang pensyarah bebas...dah tua....berumur 60an...ariff dah anggap dia macam ayah...bila ada masalah,ariff luah kat dia...dan dia menasihati dengan kata-kata yang baik...tapi...

bermulalah hari kantoi nyer...

"Pakman kat KL??buat apa??" ariff telefon dia hari tuh sebab tensen buat proposal projek akhir tahun...niat nak mintak tolong pak man...dia kan bekas prof...huhuhuhu...

"pak man kat asal sini..balik rumah.."jelasnya...baru ariff ingat...dia cakp dia asal KL...

"tapi esok Pak Man nak balik penang dah.."

"eh ye ker...boleh lah ariff ikot Pak man??nanti Pak Man ajar ariff nak wat Proposal nih..." mintak ariff tanpa rasa curiga..dah macam ayah dah

"err...boleh..tapi Pak man kat hotel nih...nak jumpa kawan..datang ke sini boleh..Hotel Suria,dekat Puchong...Pak Man malas nak keluar...tak ingat jalan sangat.."

erkk...kantoi...kata orang KL..takkan tak biasa jalan sini...hermm..pergi hotel tuh boleh pulak..

ariff mintak tolong Bun hantar ke hotel tuh...sesat jugak lah kami...kesian bun...maaf yer bun susahkan bun plak...

akhirnya kami jumpa dia..dan kantoi lagi...

"ariff..kawan Pak Man nih perempuan..nanti kalau tolong jangan cakap apa-apa yer kat dia pasal isteri Pak Man.."Pak Man berbisik ke telinga ariff...seorang perempuan keluar dari hotel...ahh...sudahh...

Ariff pergi kepada bun yang dah nak naik motor..ariff citer kat bun...ariff takot...ada yang tak kena nih...bun selamba cakap..ariff kena hadapi semua ini...anggap ini pengalaman..dan ariff akur...bun blahh..tinggal ariff

Ariff naik kereta Pak Man..nak menuju ke Penang

"Pak Man nak hantar kawan Pak Man dulu yer..ariff.."

kantoi 3 :

"abang bawak la elok-elok..kang sesat lagi macam semalam...nanti lambat plak..i lapar nih...tak makan kat tempat semalam dah.." perempuan separuh usia itu bersuara...

abang???i???ahh...gelinya...
pastuh main manja2...cubit2...adeii...sakit mata...

Pak Man cakap baru nak jumpa kawan..tadi perbualan mereka...mereka dah lama jumpa...ariff tengok ada pakaian pompuan tuh...baru checkout dari hotel...apa mereka buat kat sana??ahh...ariff gabra...siapakah Pak Man
pastu Pak Man memang kekok jalan kat area sini...pompuan tuh yang banyak bantu..adeii...Pak Man banyak tipu ariff...apa dia sembunyikn nih...

kami singgah makan kat satu pasaraya...Alhamdulillah...ariff tekad nak lari dari mereka...mereka g makan..ariff cakap ariff nak solat...lepas solat,ariff lari menyelinap dalam pasaraya..

ariff kol Pak Man bagitahu,mintak maaf sangat2...ariff tak mahu ikot pak man balik penang...

dan sekali lagi ariff koll mintak tolong bun datang amik ariff..tp...err...kat mana nih sekarang...

ariff bertanya alamat kat kedai berhampiran...dan Alhamdulillah...ariff selamat..tapi tak habis2 kena sindir kat bun...alahai...

ariff tak mahu judge apa2 pasal pak man...biarlah dia...huhuhu...

jadikan kisah ini pengajaran yer...

kisah kehidupan : kANtOiii..

salam alaik...
arep saja nak kongsi beberapa kisah kantoi arep dalam beberapa situasi...kisah lama..jadik tak timbul isu nak aib kan sesiapa..sekadar kita ambik sebagai pengajaran...inilah kehidupan..macam-macam..

jom...kita mula dengan kisaha ariff masa di..

Kolej Matrikulasi Melaka 2007/08

ariff sedang telaah pelajaran masa tuh...macam biasa...subjek matematik...ada panggilan dari seseorang...yup...Ijal (bukan nama sebenar)..seorang kawan yang baik,selalu jugak turun pergi surau..sopan santun...

"arep..aku ada masalah nih..." suara Ijal cemas dan sayu dalam talian.

"ok..ok..kenapa nih...Ijal kat mana nih sekarang..." arep cuba bertenang..

"ada kat bilik..datang lah kejap..aku ada benda nak bagitahu nih.."

"baik..tunggu kejap.." arep capai beg duit dan menuju kebilik Ijal..tak jauh..sebelah aje...tapi tak tahu kenapa...benar-benar dalam problem la kot...pintu berkunci..arep ketuk bilik..Ijal buka dalam keadaan berhati-hati dan kunci balik setelah arep masuk bilik...

"arep...aku dah buat salah besar...aku takut arep...aku takut..." Ijal terus meluah kata sebaik ariff duduk didepannya.

"isk..kenapa nih Ijalll cuba bagitahu dulu..." arep belom matang lagi masa tuh dalam berhadapan dengan situasi begini.

"tolong aku arep..aku kantoi mencurik..." Ijal berterus terang..
"hah??biar betul ijal...isk..kenapa nih??"benar...ariff tak pandai mengawal suasana.

"aku curik handphone arep..tolong lah...aku takut...mereka ngah cari aku tuh.." Ijal cemas..membuar arep turut cemas..

"tapi kenapa Ijal???"

kantoi 1:

"aku nak duit arep..aku nih orang susah...aku bukan saja-saja curi...aku janji...aku ganti balik nanti..."

dan ariff cepat muhasabah diri ariff...Allah...ariff ingat pada satu kisah dulu..masa baru kenal Ijal

"saya datang sini bukan guna duit mak ayah...mereka pun susah..tapi ada seorang perempuan kaya sponsor ariff...banyak jugak dia kasi..boleh la survive kat sini"

"wah...best lah kau kan..eh...aku nak juga la..bagitahu la dia..."Ijal berkata..Arep x pasti dia berseloroh atau serius

"isk..senang-senang ajer...dia sponsor tuh sebagai hadiah SPM arep lah.." arep cuba jelaskan..

selepas peristiwa itu,arep perhatikan dia asyik bertukar handphone dan gadget-gadget baru yang tak mampu pelajat matrik miliki lagi...patut lah...

tapi ariff jugaka rasa bersalah...alahai Ijal..

kantoi 2:

macam mana nih Ijal mereka leh tangkap kau curi???


"lepas aku curi...aku terus letak handphone tuh dalam bilik...aku lupa nak off kan..dah nasib aku arep..mereka misskol nombor tuh berkali-kali...sambil ronda setiap blok dan bilik...aku pula tadi tak ada kat bilik..."

belom sempat kami berbual panjang...pintu ditendang dari luar...ahh...sudahh...tak pasal-pasal arep jadik mangsa keadaan nanti...

"arep..aku takut arep...aku takut..." Ijal makin cemas.

"woi..kau bukak pintu nih cepat...aku datang dengan cara baik nih..kau jangan buat hal" terdengar suara dari luar.

Ijal terus menghampiri pintu dan membukanya. Serentak itu beberapa orang lelaki masuk...seorang daripada mereka meluru dalam keadaan bengis dan marah.Leher baju Ijal dicekup dan Ijal disepak beberapa kali..ariff jadi takut dan kalut..arep cuba nak keluar...Alhamdulillah...arep dapat keluar...rupanya kat luar bilik sana lagi ramai orang...arep bunyi bising2 kat dalam..Allah..takot nyer rsa...arep tak tahu nak tolong macm mana...

herm..
ada lagi satu kes kecurian yang melibatkan ariff secara langsung...yang nih lagi licik dan hebat...tapi ariff tak leh ceritakan sekarang...baru aje terjadik...apapun..semoga pencurik2 nih mendapat hidayah dari Allah...setelah kantoiii...

Wednesday, April 20, 2011

apabila kehilangan...

salam alaik...

"kawan2 semua...tolong arep buleh dop??arep kehilangan pendrive yang dipinjam dari sorang kawan arep...pendrive tuh spesel skit,warna kelabu,ada tali getah kelabu,tertulis ampang medical centre..doakan arep jumpa pon dah ok...arep ingat nak antar dah seblom habis sem nih..hilang plak..sedeh sesang coz tuh arep pinjam..tolonglah.."

begitulah status facebook ana setelah hampir sejam cuba mencari...tapi hampa..
kehilangan pendrive cuma...namun yang lebih mustahak disitu...ana telah menyalahi amanah...



bukan pertama kali ana pinjam sesuatu dari kawan ana nih...dah banyak kali...dan kali ini...Allah...ana diuji sebegini...apa kata dia nanti???ana mulai runsing dan diserbu rasa bersalah yang tinggi...

puas diselongkar bilik,almari,surau.bilik kawan...tetap hampa...dan akhirnya...maaf...ana menangis dalam payah...tiada suara esak..tetapi airmata lelaki ini menitis jugak...ya allah...bersalahnya kerana menyalahi amanah ini...berdosa pada-Mu...dan berdosa pada hamba-Mu...

ana cuba tak menangis...aiskk...apa ni lelaki nangis...tapi tak boleh...ana bersalah...mungkin kawan ana tak marah pun...tapi ana tetap bersalah...sob...sob...sob...ana bakal dihukum seteruknya...allah...

maaf...

Tuesday, April 19, 2011

sebalik tabir jamuan surau k6 alhidayah

Assalamualaikum wrt...

sekadar berkongsi luahan hati ini yang hepii....
terutama sahabat yang hadir..semey,mad shah,apiz kadir,mije,khairul,lokman,azlan wildan,abdulhadi,naim asyraf,lah,afizudin,rahim,afik,zaiman,danial farez,ash,mughti...dan sahabat baru ariff...x sangka datang yer..mekasih...iaitu...nazrin dari blok msn...

Warga muslimin kolej 6...

Pertama kalinya ariff ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada sahabat yang sudi hadir ke jamuan surau pada 19hb 4 lepas...dan mintak maaf kepada sahabat-sahabat yang tidak berkesempatan bersama...mungkin ada komitmen lain..maaf yer kerana tidak match dengan masa sahabat-sahabat untuk datang...

Mulanya kami rancang nak buat pada hari jumaat dan tertutup untuk ajk sahaja dengan bayaran rm5 seorang...tetapi ariff ada urusan lain dan di atas beberapa rasional...kami tunda...dan kami plan untuk buat pada hari selasa...dengan harapan sahabat punya kelapangan...

AJK muslimat cakap,ada sumber kewangan...jadi ariff buat keputusan...nak buka kepada semua muslimin dan bayaran adalah ikhlas...duit surau dengan ariiff pun dah memadai rasanya...jadi untuk muslimin ariff ajak hamper semua sahabat kita...untuk muslimat sahaja tertutup untuk ajk...tak mampu kami nak treat untuk 3 blok muslimat...maaf yer muslimat...

ariff jangkakan 15 orang akan hadir...dan 10 orang muslimat...tetapi kami Cuma menempah 125 batang sate untuk 25 orang makan dan mee kari untuk 20 orang makan..dan sedikit makanan ringan...petang hari kejadian,kami kalut mencari pembekal sate..kontek punya kontek beberapa link,Alhamdulillah...Allah permudahkan urusan...kami ke restoran satay kajang..terima kasih kepada denial farez dan naim asyraf yang banyak berkorban...memang jauh...tapi demi sahabat kami...kami sanggup redah...hehehe

malam itu, Alhamdulillah sangat2...ramai sahabat datang bagi sokongan...dalam diam,terdetik jugak kerisauan...muslimin yang hadir sahaja mencecah 20 orang....belom campuur muslimat...cukup ke makanan...ariff cuba bertenang...dan berserah sahaja urusan...sudah terlambat...semoga allah membantu...selesai ustaz bagi kuliah...muslimat telefon untuk ariff buat pengumuman,jamuan untuk ajk sahaja kerana mereka bimbang tak mencukupi...ariff Cuma senyum...insyaAllah...ariff percaya pada Allah..Dia akan membantu..kami berbuat perkara kebaikan...teringat ariff kisah perang khandak...makanan yang sikit mencukupi untuk muslimin yang ramai ketika itu atas kuasa Allah...dan ana mengharap itu terjadik...dan benar...Alhamdulillah...jamuan lancar...dan ana merasakan makanan mencukupi untuk kami..malah ada mee yang lebih pulak dari belah muslimat kan...itulah berkat kita makan dalam berjemaah...Ariff sendiri pun,makan 2 3 cucuk satay dah kenyang...

apapun...kiranya sahabat ada yang tidak berpuas hati dengan jamuan semalam,arif mintak maaf yer...dengan suasana kalutnya...huhuhu...ruang sempitnya...hihihi...tetapi memang enjoy dan seronok...terima kasih jugak kepada sahabat yang member sedikit sumbangan untuk menampung serba sedikit kos jamuan semalam...yang penting,silaturahim kita itu terbina dan menambah mesra...

salam alaik...

muhasabah bicara mantan pengerusi surau k6

Dengan nama Allah yang Maha cinta...
Assalamualaikum wrt...

sahabat ini bungaku...penyeri dunia...
Sahabat ini maduku...penawar banyak perkara...
Sahabat ini guruku...mengajar sepenuh mesra...
Maka ya allah...
Engkau dampingilah mereka sentiasa
Jangan biar mereka sendirian dalam dunia...
...di alam barzakh...
Bahkan di akhirat sana...

Takdir cerita kita berpaksi kerana Allah
Dan berasaskan kepada tiga perkara...

1) Taaruf..

Kembali mengulit memori setahun lalu
Tanggungjawab yang diberi melulu
Tetapi ana cuba menenangkan hati ini yang kalut
Layakkah untuk ana menggalas misi itu
Sedangkan sendiri tidak menentu...
Panjang ana muhasabah
Ada sokongan sahabat semua meyakinkan
Ada semangat kalian yang menguatkan
Ada seruan jihad semua yang berkobar hebat
...dan ana menyahut sebuah tuntutan jihad...
Alhamdulillah...syukur pada Allah di atas hikmahnya
Juga Terima kasih buat kalian kerana ruang yang tersedia..

Sesunggguhnya...
Medan juang ini menjadi wacana kita
untuk saling mengenali...
Biar tidak mesra
Tetapi terbit atas dasar mengagungkan syariat agama
Biar tidak sekepala
Tetapi kita bersatu atas dasar satu perjuangan
Biar tidak selalu bersama
Tetapi hati-hati ini sentiasa berkumpul merencana kebaikan
....Demi ummah tercinta...

“...diciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan,berbangsa-bangsa dan bersuku-suku... untuk saling mengenali...dan yang PALING MULIA disisi tuhan diantara kamu adalah ORANG YANG BERTAKWA...”- Al-hujurat ;49:13

InsyaAllah...

2) Taffahum (memahami)
Dakwah itu bukan kerja mudah
Dan kita tidak pula boleh memandangnya payah
Ada Allah bersama
Tetapi semua itu menuntut untuk kita para dai’e saling memahami
Sebelum kita mengajak orang lain untuk faham islam...

Perlu jelas...
Tugas ini bukan kerana organisasi semata
Ini adalah tanggungjawab untuk mengajak
Hati-hati sahabat kita semua kembali dekat
Kepada cinta pencipta

Perlu tahu...
Sedikit atau banyak kita berbuat
Allah yang menilai
Bukan sekadar melepas beban jawatan
Bukan sekadar mengikut arahan tuan
Bukan hanya mendidik hati sendiri
Amanah ini adalah seruan islam
Amanah ini suruhan Tuhan
Amanah ini untuk membawa kita semua sama-sama ke syurga
...bukan nafsi-nafsi kesorangan...

Dan ana mula memahami semua ini
Dan mengharap sahabat juga faham

“wahai orang-orang yang beriman...jika kamu menolong agama Allah...Allah akan menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu...”- Muhammad;47:7

Yakinlah itu...

3 )Takaful (tolong-menolong)

Dan kerana itulah
Muafakat itu kuasa kekuatan
Bergerak kita dalam satu saf
Meneguhkan jiwa-jiwa yang goyah
Barisan ini menjadi benteng kukuh
Menghalang tempuran musuh
Berkumpul hati-hati ini
Menambah kekurangan
Berkongsi ketekalan
Membunuh kelemahan
Demi hidupnya sebuah perjuangan islam...

“Dan orang-orang beriman, lelaki dan perempuan,sesetengahnya menjadi penolong bagi sesetengahnya yang lain;mereka menyuruh berbuat kebaiakn dan melarang dari berbuat kemungkaran;dan mereka mendirikan solat,memberi zakat,serta taat kepada Allah...sesungguhnya Allah maha kuasa,maha bijaksana ”- Attaubah;9:71

Sahabat semuanya...
Sepanjang ana dimandatkan memegang panji perjuangan kita
...Di medan ini...
Segala kekurangan dan kelemahan
Segala kesilapan dan kekhilafan
Segala bicara dan senda yang berlebihan
Segala minum dan makan
Segala tingkahlaku dan santun yang tercela
Segala amanah yang terlepas
Segala kata hati yang membenci
Segala cinta yang berbelah bahagi
...segalanya...
Ana mohon rimbun keampunan
Dan minta halalkan
Maaf tidak mampu memberi komitmen yang terbaik

Ana mungkin bukan lagi pengerusi surau
Tetapi ana masih lagi bersama dalam perjuangan
Ana mungkin tidak lagi di sisi
Tetapi insyaAllah....misi ini akan terus disamping...
Amen...
Assalamualaikum wrt....

Pencari redha Ilahi;
Mohd.Ariff bin Mat Isa
Mantan Pengerusi Surau Al-Hidayah Kolej 6
2010/2011

Saturday, April 16, 2011

suara terindah...

assalamualaikum wrt...
sajak ini ariff tujukan istimewa buat kakak arif, kak lina, seorang OKU (bisu dan pekak)...sejak dari kecil lagi...hanya suara yang kami tidak faham menutur dibibirnya...apapun,kami sayangkan kakak kami....kerana dia adalah insan yang paling istimewa dalam famili..

ana tujukan juga sajak ini kepada sahabat diluar sana yang mengalami nasib sama,bisu dan pekak,suara sengau dan sebagainya...sesungguhnya...suara kalian adalah suara yang terindah...



seandainya engkau mampu memahami

takdir Tuhan ini yang sedang menguji

pastikan berbahagia

kerana...

suaramu yang teristimewa...



lukisan diwajahmu dapat ku baca

perasaan yang cuba diluahkan

senyuman dibibirpun cukup bercerita

apa yang ingin dikatakan

tingkah laku mu itu bahasa terindah

menjadi ayat-ayat...

....berbicara...



ada yang ketawa

mendengar engkau bersuara

ada yang menghina

melihat sebelah mata

ada yang membenci

memandangmu jijik...

biarkan sahaja mereka berbeza

kerana

masih ada yang bersama

untuk mendengar engkau berbicara...



ungkapkanlah saja...bicara menggegar dunia

agar mereka sedar

suaramu juga berkuasa



ungkaplah saja....bicara menutur kata-kata

walaupun tak sesiapa kan mengerti

suaramu terlalu berharga



ungkaplah saja...bicara membisik cerita

kiranya nanti mereka mengerti

suaramu lah yang terindah...



lakaran dijiwamu dapat ku selami

mengamit perasaan untuk dikongsi

airmata yang menitis meraih kasih

merayu supaya jangan disisih

santunmu menjadi lagu-lagu cinta

seiring alunan melodi

....suara hati....

.

Wednesday, April 6, 2011

OriGiNAL OraNg KamPunG

assalamualaikum wrt...
ingin ana nak menulis sekitar pengalaman ana...
sekadar perkongsian ilmu bersama...
mungkin perspektif kita berbeza...
tapi itulah uniknya hidup nih...
kerana ketentuan Allah itu pelbagai...

jommm....kita menjengah ke desa tercinta
berlatarkan kampung dan pedalaman
hutan rimba menjadi taman permainan
bendang itulah padang
dan hujan adalah melodi keriangan...

1 ) Kosmetik orang kampongggg....

a-pembersih muka dan merawat jerawat
pucuk pokok jambu batu tuh wangi sangat...ana memang suka bauan nyer...bila ana tengok kakak ana ambik pucuk mudanya,diramas-ramas ditangan dan dilumur ke muka,ana pon tiru jugak...tak ada buih yang keluar,tapi wajah ana memang terasa segar,kulit terasa tegang...kata orang kampong,cara ini elok untuk merawat jerawat...herm...kat rumah ana ada lagi pokok jambu batu nih...tapi dah lama dah tak bersihkan muka dengan pucuknya..

b-pelebat rambut
pasti ramai tak kenal siput gondang kan???maaf,ana tak ada masa pula nak search dan insert kat sini...tapi kat album facebook ana ada...cer tengok...dulu masa kecik-kecik,ana suka mandi sungai...betol=betol sungai yer...bukan parit...ana dan kawan-kawan cari telur siput gondang nih...telur dia berbuih macam buih telur katak tapi tak berlendir...kami sapu kat kepala macam syampu...kononnya berkesan untuk melebatkan rambut tapi...erm...wallahuaklam...ana tak pasti betol ke tidak...ana ikot orang ajer...hehehe...

c-deodoran dan minyak waangi
dulu ana selalu tengok mak ana ambik daun pandan...dia potong halus dan memanjang...dan diikat...kemudian mak letak bawah ketiak sebagai deodoran dan ada yang dibuat sanggul..daun pandan kan wangi...hehehehe...pastu,bila musim bunga tanjung luruh,ana akan kutip dan mak akan masukkan ke dalam benang jadik macam rantai...mak buat sanggul kat kepala...uik...wangi semulajadik...ana pon suka letak bunga-bunga yang wangi dalam poket...sampai sekarang pon ana buat...hehehe...

d-syampu dan pembasmi kelemumur
yang ini biasa la kita dengar...orang kampong guna limau nipis ajer untuk membersihkan kulit kepala...berfungsi sebagai syampu dan berkesan untuk hilangkan kelemumur...rasa nyaman bila gunanya...

e-pengilat kuku
masa budak-budak dulu...ana selalu buat...kikiki...tapi jangan amalkan tau...ana ambik mozek yang tercabut dari rumah sape-sape...ana kikis biar dia jadik habuk..kemudian habuk tuh ana amik dan gilapkan pada kuku...dan hasilnya...wooww...memang bersinar-sinar kuku..bersih...tapi mak marah buat sebab takot kuku rosak..yer la...habuk tuh mengikis kuku kita,tu yang jadik bersinar gemerlapan jer...

f-ubat gigi
betol ke arang boleh buat ubat gigi???erm...mak ana cakap...betol la...ana pon tak ingat ana pernah ke tak guna arang jadik ubat gigi...rasanya pernah..kalau bukan ana pon,mesti adik beradik ana...sebab kenangan dalam kepala hotak ana nih dok terbayang-bayang aje benda tuh...

h-penyental daki
erm...dulu orang kampung cuma ambik sabut kelapa aje nak buat sental daki...sental lembot-lembot yer...jangan kuat-kuat...nanti sakit dan merah-merah badan...

2) makanan eksotik orang kampung..

a-gulai kunyit kulit rambai
pernah makan buah rambai???kenal ke tak nih???kulit dia keras-keras kan...tapi sedapppp dibuat sayur...mak akan ambik dan ana selalu tolong mak hiris kulit rambai jadik halus-halus...kemudian mak masak lemak kunyit...kulit rambai nih asa masam-masam sikit...ehemm...cuba lah nanti suruh mak buat...ana pon dah lama tak makan sayur nih...buah rambai pon ah susah nak jumpa sekarang...mengidam la pulak rasa...alahai...

b-jeruk maman
popular jer menda nih kat kelantan..tapi bila ana tanya kawan2 dari negeri lain...ana tunjuk pokok maman yang bersepah ajer kat tanah lapang,mereka kata tak kenal...bila ana cakap boleh dijeruk dan dibuat sayur,mereka terkejut...paling kelakar,pokok nih ada tumbuh kat tandas kolej ana...huhuhu...segar plak tuh...maman nih dijeruk macam biasa ajer...air,garam secukup rasa,letak cili 2 3 bijik..then mak suka letak nasik secubit..tak tahu la fungsinya apa..tunggu dia dah layu dan lembik,baru leh makan...sedappp....cuba la buat...jeruk maman nih laris time bulan puasa...dicampur pulak dengan ikan bakar...memang berselera...

c-sayur air kulit tembikai
ni bukan kulit yang bahagian luar yang keras-keras tuh...nih yang bahagian tengah yang berwarna hijau tuh...yang merah isinya kita makan la kan...yang lapisan warna hijau tuh mak ambik dan disayur...simple ajer...buat sayur air...memang sodapp...sayur nih pon dah lama jugak mak tak buat...adik-adik dah tak berapa nak makan...dah besar dah semuanya...masa kecik-kecik selera lain..

d-etak salai
kalau datang ke kelantan...carilah etak salai nih...tak ramai yang sanggup mencuba coz isinya separuh masak...kadang-kadang dijemur aje di bawah cahaya matahari dan digaul garam...ana suka makan..tapi pastu confirm sakit perut punyer...hehehe...tapi kalau kat rumah,kami cari etak kat sungai dan mak akan rebus dengan air garam,bawang dan serai...sedapp...kadang-kadang ana ambik dan tumis pedas..

e-belalang
ana dah berdekad dah tak rasa belalang goreng...sukar nak dapat sekarang..ana pon dah tak cam dah jenis belalang yang boleh dimakan..sesiapa ada idea mana nak dapatkan belalang yang boleh dimakan sekarang nih???

f-siput gondang
kalau tadi,ana da citer pasal telur dia kan...kali nih daging dia plak...kalau kat sungai,ana dan kawan-kawan sinag dan bakar dagingnya dalam cengkerang dia..sedap..rasa macam buar bbq ajer...kalau kat umah,ana suka tumis ajer dan makan dengan nasik...tapi ana yakin,ramai yang tak sanggup nak makan siput gondang yang macam siput babi tuh..hihihih

g-biji durian
erm..kalau biji nangka dan biji cempedak..ana rasa ramai ajer yang pernah mencuba makannya kan??rasanya lemak-lemak bila direbus...dan yang dibakar pernah??kalau makan biji cempedak atau nangka yang dibakar lagi sedap...dulu kalau ana boring-boring,ana pergi la pungut bijik-bijik nih untuk dibakar atau direbus...ok...itu pasal nangka dan cempedak...tapi ana lebih nak kongsi pasal bijik durian...pernah makan bijik durian yang direbus atau dibakar???hehehe...bijik durian rasa lain skit...dan berlendir...ana tak berapa suka...sekarang kat umah,ana rebus lagi biji cempedak tapi durian...erm...ana dah tak berminat larr...

h-biji gajus
herm...nih satu lagi makanan eksotik...dah dikomersil dah sekarang...bapak mahal kat kedai...dulu,sampai ke tanah kuburan ana dan kawan pergi kutip bijik gajus nih...orang kelantan panggil buah ketereh...buah dia kami buang,bijik dia tuh yang bernilai lagi...hehehe...macam ner proses dia???sukar...kami kena gorang dalam kuali..tak perlu minyak...bijik dia memang dah bergetah macam minyak...goreng sampai kulit hitam legam dan minyak yang keluar dari bijiknya dapat nyalakan api...tanda dah masak la tuh bila kuali dah dipenuhi api...kalau nak bakar boleh jugak,tapi leceh la...satu-satu...silap haribulan...hangus...

i-padi
seumur hidup ana sekali ajer...ana makan padi goreng...huhuhu..ana tak tahu apa yang jiran ana nak buat dengan padi goreng tuh..dengar citer nak buat nestum..entah lah..

j-air beras
beras yang hampir nak masak dah,mak suka ceduk ambik air dia sikit,dikacau dengan gula...rasanya mcam air barli...ada la 2 3 kali ana pernah rasa...lepas tuh dah tak pernah dah...


erm...itu aje la dulu...lau ana ada teringat balik apa lagi pasal orang kampong dulu-dulu,inysaallah ana kongsikan..lepas nih insyaallah ana nak kongsi pasal buahan dan permainan orang kampong plak...

ana bukan apa...cuma nak tekankan kat sini...setiap ciptaan allah itu bukanlah ntuk sia-sia...ada faedahnya..betol tak???