AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Thursday, April 21, 2011

kisah kehidupan : kANtOiii..

salam alaik...
arep saja nak kongsi beberapa kisah kantoi arep dalam beberapa situasi...kisah lama..jadik tak timbul isu nak aib kan sesiapa..sekadar kita ambik sebagai pengajaran...inilah kehidupan..macam-macam..

jom...kita mula dengan kisaha ariff masa di..

Kolej Matrikulasi Melaka 2007/08

ariff sedang telaah pelajaran masa tuh...macam biasa...subjek matematik...ada panggilan dari seseorang...yup...Ijal (bukan nama sebenar)..seorang kawan yang baik,selalu jugak turun pergi surau..sopan santun...

"arep..aku ada masalah nih..." suara Ijal cemas dan sayu dalam talian.

"ok..ok..kenapa nih...Ijal kat mana nih sekarang..." arep cuba bertenang..

"ada kat bilik..datang lah kejap..aku ada benda nak bagitahu nih.."

"baik..tunggu kejap.." arep capai beg duit dan menuju kebilik Ijal..tak jauh..sebelah aje...tapi tak tahu kenapa...benar-benar dalam problem la kot...pintu berkunci..arep ketuk bilik..Ijal buka dalam keadaan berhati-hati dan kunci balik setelah arep masuk bilik...

"arep...aku dah buat salah besar...aku takut arep...aku takut..." Ijal terus meluah kata sebaik ariff duduk didepannya.

"isk..kenapa nih Ijalll cuba bagitahu dulu..." arep belom matang lagi masa tuh dalam berhadapan dengan situasi begini.

"tolong aku arep..aku kantoi mencurik..." Ijal berterus terang..
"hah??biar betul ijal...isk..kenapa nih??"benar...ariff tak pandai mengawal suasana.

"aku curik handphone arep..tolong lah...aku takut...mereka ngah cari aku tuh.." Ijal cemas..membuar arep turut cemas..

"tapi kenapa Ijal???"

kantoi 1:

"aku nak duit arep..aku nih orang susah...aku bukan saja-saja curi...aku janji...aku ganti balik nanti..."

dan ariff cepat muhasabah diri ariff...Allah...ariff ingat pada satu kisah dulu..masa baru kenal Ijal

"saya datang sini bukan guna duit mak ayah...mereka pun susah..tapi ada seorang perempuan kaya sponsor ariff...banyak jugak dia kasi..boleh la survive kat sini"

"wah...best lah kau kan..eh...aku nak juga la..bagitahu la dia..."Ijal berkata..Arep x pasti dia berseloroh atau serius

"isk..senang-senang ajer...dia sponsor tuh sebagai hadiah SPM arep lah.." arep cuba jelaskan..

selepas peristiwa itu,arep perhatikan dia asyik bertukar handphone dan gadget-gadget baru yang tak mampu pelajat matrik miliki lagi...patut lah...

tapi ariff jugaka rasa bersalah...alahai Ijal..

kantoi 2:

macam mana nih Ijal mereka leh tangkap kau curi???


"lepas aku curi...aku terus letak handphone tuh dalam bilik...aku lupa nak off kan..dah nasib aku arep..mereka misskol nombor tuh berkali-kali...sambil ronda setiap blok dan bilik...aku pula tadi tak ada kat bilik..."

belom sempat kami berbual panjang...pintu ditendang dari luar...ahh...sudahh...tak pasal-pasal arep jadik mangsa keadaan nanti...

"arep..aku takut arep...aku takut..." Ijal makin cemas.

"woi..kau bukak pintu nih cepat...aku datang dengan cara baik nih..kau jangan buat hal" terdengar suara dari luar.

Ijal terus menghampiri pintu dan membukanya. Serentak itu beberapa orang lelaki masuk...seorang daripada mereka meluru dalam keadaan bengis dan marah.Leher baju Ijal dicekup dan Ijal disepak beberapa kali..ariff jadi takut dan kalut..arep cuba nak keluar...Alhamdulillah...arep dapat keluar...rupanya kat luar bilik sana lagi ramai orang...arep bunyi bising2 kat dalam..Allah..takot nyer rsa...arep tak tahu nak tolong macm mana...

herm..
ada lagi satu kes kecurian yang melibatkan ariff secara langsung...yang nih lagi licik dan hebat...tapi ariff tak leh ceritakan sekarang...baru aje terjadik...apapun..semoga pencurik2 nih mendapat hidayah dari Allah...setelah kantoiii...

1 comment:

  1. En.Ariff sabar lah ya...heheh...jgn dok nagis lepas ni boleh makan ikan kukus hahah

    ReplyDelete