AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, April 6, 2011

OriGiNAL OraNg KamPunG

assalamualaikum wrt...
ingin ana nak menulis sekitar pengalaman ana...
sekadar perkongsian ilmu bersama...
mungkin perspektif kita berbeza...
tapi itulah uniknya hidup nih...
kerana ketentuan Allah itu pelbagai...

jommm....kita menjengah ke desa tercinta
berlatarkan kampung dan pedalaman
hutan rimba menjadi taman permainan
bendang itulah padang
dan hujan adalah melodi keriangan...

1 ) Kosmetik orang kampongggg....

a-pembersih muka dan merawat jerawat
pucuk pokok jambu batu tuh wangi sangat...ana memang suka bauan nyer...bila ana tengok kakak ana ambik pucuk mudanya,diramas-ramas ditangan dan dilumur ke muka,ana pon tiru jugak...tak ada buih yang keluar,tapi wajah ana memang terasa segar,kulit terasa tegang...kata orang kampong,cara ini elok untuk merawat jerawat...herm...kat rumah ana ada lagi pokok jambu batu nih...tapi dah lama dah tak bersihkan muka dengan pucuknya..

b-pelebat rambut
pasti ramai tak kenal siput gondang kan???maaf,ana tak ada masa pula nak search dan insert kat sini...tapi kat album facebook ana ada...cer tengok...dulu masa kecik-kecik,ana suka mandi sungai...betol=betol sungai yer...bukan parit...ana dan kawan-kawan cari telur siput gondang nih...telur dia berbuih macam buih telur katak tapi tak berlendir...kami sapu kat kepala macam syampu...kononnya berkesan untuk melebatkan rambut tapi...erm...wallahuaklam...ana tak pasti betol ke tidak...ana ikot orang ajer...hehehe...

c-deodoran dan minyak waangi
dulu ana selalu tengok mak ana ambik daun pandan...dia potong halus dan memanjang...dan diikat...kemudian mak letak bawah ketiak sebagai deodoran dan ada yang dibuat sanggul..daun pandan kan wangi...hehehehe...pastu,bila musim bunga tanjung luruh,ana akan kutip dan mak akan masukkan ke dalam benang jadik macam rantai...mak buat sanggul kat kepala...uik...wangi semulajadik...ana pon suka letak bunga-bunga yang wangi dalam poket...sampai sekarang pon ana buat...hehehe...

d-syampu dan pembasmi kelemumur
yang ini biasa la kita dengar...orang kampong guna limau nipis ajer untuk membersihkan kulit kepala...berfungsi sebagai syampu dan berkesan untuk hilangkan kelemumur...rasa nyaman bila gunanya...

e-pengilat kuku
masa budak-budak dulu...ana selalu buat...kikiki...tapi jangan amalkan tau...ana ambik mozek yang tercabut dari rumah sape-sape...ana kikis biar dia jadik habuk..kemudian habuk tuh ana amik dan gilapkan pada kuku...dan hasilnya...wooww...memang bersinar-sinar kuku..bersih...tapi mak marah buat sebab takot kuku rosak..yer la...habuk tuh mengikis kuku kita,tu yang jadik bersinar gemerlapan jer...

f-ubat gigi
betol ke arang boleh buat ubat gigi???erm...mak ana cakap...betol la...ana pon tak ingat ana pernah ke tak guna arang jadik ubat gigi...rasanya pernah..kalau bukan ana pon,mesti adik beradik ana...sebab kenangan dalam kepala hotak ana nih dok terbayang-bayang aje benda tuh...

h-penyental daki
erm...dulu orang kampung cuma ambik sabut kelapa aje nak buat sental daki...sental lembot-lembot yer...jangan kuat-kuat...nanti sakit dan merah-merah badan...

2) makanan eksotik orang kampung..

a-gulai kunyit kulit rambai
pernah makan buah rambai???kenal ke tak nih???kulit dia keras-keras kan...tapi sedapppp dibuat sayur...mak akan ambik dan ana selalu tolong mak hiris kulit rambai jadik halus-halus...kemudian mak masak lemak kunyit...kulit rambai nih asa masam-masam sikit...ehemm...cuba lah nanti suruh mak buat...ana pon dah lama tak makan sayur nih...buah rambai pon ah susah nak jumpa sekarang...mengidam la pulak rasa...alahai...

b-jeruk maman
popular jer menda nih kat kelantan..tapi bila ana tanya kawan2 dari negeri lain...ana tunjuk pokok maman yang bersepah ajer kat tanah lapang,mereka kata tak kenal...bila ana cakap boleh dijeruk dan dibuat sayur,mereka terkejut...paling kelakar,pokok nih ada tumbuh kat tandas kolej ana...huhuhu...segar plak tuh...maman nih dijeruk macam biasa ajer...air,garam secukup rasa,letak cili 2 3 bijik..then mak suka letak nasik secubit..tak tahu la fungsinya apa..tunggu dia dah layu dan lembik,baru leh makan...sedappp....cuba la buat...jeruk maman nih laris time bulan puasa...dicampur pulak dengan ikan bakar...memang berselera...

c-sayur air kulit tembikai
ni bukan kulit yang bahagian luar yang keras-keras tuh...nih yang bahagian tengah yang berwarna hijau tuh...yang merah isinya kita makan la kan...yang lapisan warna hijau tuh mak ambik dan disayur...simple ajer...buat sayur air...memang sodapp...sayur nih pon dah lama jugak mak tak buat...adik-adik dah tak berapa nak makan...dah besar dah semuanya...masa kecik-kecik selera lain..

d-etak salai
kalau datang ke kelantan...carilah etak salai nih...tak ramai yang sanggup mencuba coz isinya separuh masak...kadang-kadang dijemur aje di bawah cahaya matahari dan digaul garam...ana suka makan..tapi pastu confirm sakit perut punyer...hehehe...tapi kalau kat rumah,kami cari etak kat sungai dan mak akan rebus dengan air garam,bawang dan serai...sedapp...kadang-kadang ana ambik dan tumis pedas..

e-belalang
ana dah berdekad dah tak rasa belalang goreng...sukar nak dapat sekarang..ana pon dah tak cam dah jenis belalang yang boleh dimakan..sesiapa ada idea mana nak dapatkan belalang yang boleh dimakan sekarang nih???

f-siput gondang
kalau tadi,ana da citer pasal telur dia kan...kali nih daging dia plak...kalau kat sungai,ana dan kawan-kawan sinag dan bakar dagingnya dalam cengkerang dia..sedap..rasa macam buar bbq ajer...kalau kat umah,ana suka tumis ajer dan makan dengan nasik...tapi ana yakin,ramai yang tak sanggup nak makan siput gondang yang macam siput babi tuh..hihihih

g-biji durian
erm..kalau biji nangka dan biji cempedak..ana rasa ramai ajer yang pernah mencuba makannya kan??rasanya lemak-lemak bila direbus...dan yang dibakar pernah??kalau makan biji cempedak atau nangka yang dibakar lagi sedap...dulu kalau ana boring-boring,ana pergi la pungut bijik-bijik nih untuk dibakar atau direbus...ok...itu pasal nangka dan cempedak...tapi ana lebih nak kongsi pasal bijik durian...pernah makan bijik durian yang direbus atau dibakar???hehehe...bijik durian rasa lain skit...dan berlendir...ana tak berapa suka...sekarang kat umah,ana rebus lagi biji cempedak tapi durian...erm...ana dah tak berminat larr...

h-biji gajus
herm...nih satu lagi makanan eksotik...dah dikomersil dah sekarang...bapak mahal kat kedai...dulu,sampai ke tanah kuburan ana dan kawan pergi kutip bijik gajus nih...orang kelantan panggil buah ketereh...buah dia kami buang,bijik dia tuh yang bernilai lagi...hehehe...macam ner proses dia???sukar...kami kena gorang dalam kuali..tak perlu minyak...bijik dia memang dah bergetah macam minyak...goreng sampai kulit hitam legam dan minyak yang keluar dari bijiknya dapat nyalakan api...tanda dah masak la tuh bila kuali dah dipenuhi api...kalau nak bakar boleh jugak,tapi leceh la...satu-satu...silap haribulan...hangus...

i-padi
seumur hidup ana sekali ajer...ana makan padi goreng...huhuhu..ana tak tahu apa yang jiran ana nak buat dengan padi goreng tuh..dengar citer nak buat nestum..entah lah..

j-air beras
beras yang hampir nak masak dah,mak suka ceduk ambik air dia sikit,dikacau dengan gula...rasanya mcam air barli...ada la 2 3 kali ana pernah rasa...lepas tuh dah tak pernah dah...


erm...itu aje la dulu...lau ana ada teringat balik apa lagi pasal orang kampong dulu-dulu,inysaallah ana kongsikan..lepas nih insyaallah ana nak kongsi pasal buahan dan permainan orang kampong plak...

ana bukan apa...cuma nak tekankan kat sini...setiap ciptaan allah itu bukanlah ntuk sia-sia...ada faedahnya..betol tak???

No comments:

Post a Comment