AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, June 8, 2011

impian ana...

salam alaik.....

tak ramai yang terkena dengan perangai keanak anakan ana
dan ramai yang tak tahu ana nih suka kan kanak-kanak
dan sebab itu jugak ana suka mendekati adik2 remaja
untuk berkongsi cerita
untuk memberi motivasi dan nasehat agama
untuk mencurah kaseh dan cinta...pada mereka yg tak dapat merasa

dan dalam diam
ana punya impian
satu hari nanti ana nak tubuhkan rumah anak2 yatim sendiri
cuma sekarang nih ana perlu cari pengalaman
bukan leh bantai buat ajer
setakat kasih sayang tak memadai
diri ana sendiri dulu perlu bersedia...

kena ada kerjaya dulu...kawen...dan ada anak-anak ramai...anak2 yatim itu nanti lah jadik anak2 ana...

alahai...jauhnya berangan...
adeiii....

Tuesday, June 7, 2011

hibur hati jap

saje nak ketawa sorang-sorang...cer tengok blog nih...best ngatt...
http://funny-profiles-story.blogspot.com

serammm...

salam alaik...

semalam hujan lebat..ana sangkut kat bus stand tunggu kawan fetch dengan motornyer...jam 6pm baru dia sampai...itu pon maseh hujan renyai-renyai...kalau redah nih mahu basah...kebetulan ana bawa laptop semalam...jadik kawan ana cadang tunggu la dulu...

"arep dah solat?orang dah solat...arep g la solat asar dl...dah lewat nih"

perghh...surau dia jauh...belakang pejabat ana nih sekolah rendah...dan suraunya letak belakang lagi...waktu tuh dunia dah malap...dah gelap2 sikit diselubung mendung...timbul lah jugak effect keseramannya...tapi ana tak rasa apa-apa pon...biasa jak...cuma masa ana kat surau,suasana memang sunyi sepi dengan suraunya yg gelap...ana malas la nak bukak lampu...ana buat tak tahu...masa tuh tetibe bulu roma meremang...adehhh....seram kah ana???takot kat sapa nih?bukan kah ana sedang mengadap tuhan? yang sepatotnya ana lebih takottt....

ha...itulah kerja setan...tak habis2 nak kacau anak adam...ana memujuk diri...lagipon,ketakutan itu kan ujian tuhan sepertimana yang tersebut dalam surah albaqarah ayat seratus....erm...lupa la plak...

"assalamualaikum wrt.." ana bagi salam ke kanan...dan ke kiri??hehehe...tak sempat,ana terus raup muka dan blahhh....tak mahu lagi bermain perasaan...nak keluar dr kegelapan...tempat banyk setan berkompol...nak keluar cari cahaya...baru lah hilang rasa entah apa-apa...huhuhuhu...

dan ana balik hari tuh dengan bermandikan hujan...sampai ke malam hujannya...

Monday, June 6, 2011

dah rejab dah...

salam alaik...

selalu jugak abe termenung dan muhasabah...abe nih sampai bila nak menyusahkan kawan2...datang kerja tumpang kawan...laptop nih pon abe pinjam ngan kawan kejap sebab nak buat kertas kerja...herm...abe rasa bersalah dengan mereka semua...tapi abe dah terdesak dah...hanya pada kawan2 abe tempat abe mintak tolong...cumanya,kalau kerapkali mintak tolong,risau jugak abe...mungkin kawan2 ikhlas tp...yer lah...perasaan abe sendiri yang jadik tak sedap...

semalam abe kol adik abe...ali asyraf...adik angkat abe masa kat sekolah lagi nih...kami memang baik dan insyaAllah..akan terus saling berpesan2 ke arah kebaikan...abe nak pinjam laptop dia...hari pulk dah hujan2 renyai...tapi dia sanggup jugak datang...alahai aliff...terharu dan rasa bersalah plak abe...tak de lah urgent sangt pon dik...tak mengapalah..sekurangnya dapat jugak abe berjumpa dengan dia..dah berbulan-bulan jugak kami tak jumpa...dia datang dan terus peluk abe...huhuhu...terharu plak abe...abe plak jadik segan...bukan tak biasa...kalau kat universiti itu fenomena biasa jer...tapi kalau kat rumah,famili tak memahami...itu tanda mesra dan ukhwah kami tapi bg famili...isk...abe nih apesal peluk jantan...hehehhe...tapi tak pe lah....abe memang rindu sangt kat aliff nih...lama tak jumpa...tapi kami jumpa sekejap jer...dia cuma datang hantar laptop...dan nak poulang...nak berbuka puasa katanya...puasa???hermm...nasib baik adik abe nih ingatkan...lupa plak abe...dah rejab dah kita....bila yer kita nak poser sunat rejab??hermm...mekasih dik tolong ingatkan abe...hehhehehe...

adik-adik abe...

salam alaik...

abe sekarang nih dalam pejabat...takder kerja nak buat...ramai pegawai dan kawan2 seangkatan abe bercuti...tadik pon abe datang kerja lewat...kol 8 baru bertolak dengan kawan...biasa drift jer tumpang kereta kawan datang kerja,tapi hari nih merempit plak tumpang motor kawan abe,tajudin tuh...hehehe...

erm..memang bosan nih...tapi itulah...bila bosan2 nih abe teringat pada satu pesanan Tuhan...ingat waktu lapang mu sebelum sempit...jadik,abe tak mahu lah buang masa...abe sebolehnya nak buat apa2 ajer kerja yg berfaedah...sebelum menulis kat blog nih...tadi abe buat kertas kerja...minggu depan abe nak pergi buat kajian kat sekolah...

abe sebenarnya teringat-ingat lg nih kat 2 orang adik abe...sorang tuh nama Din (bukan nama sebenar yer, 20-an...orang Johor...dia mesej abe mengadu masalah...sedih abe bila teringatkan nasib dia...sorang lagi nama dia Kimi...dari sabah...jugak 20-an...kalau dah nama adik tuh mestilah muda dari abe kan....kan...kimi nih dia nak berubah...nak solat...nak jadik baik...tapi takder sape2 yang nak bimbing...jadik abe rasa bertanggungjawab untuk memimpin dia setakat abe mampu...yer lah..abe pon banyak kurangnya jugak...

din nih abe dah kenal lama dah...dalam 2 3 tahun jugak...masa tuh abe ada program kat sekolah...minggu lepas dia mesej2 abe...meluah segala perasaan...seolahnya dah lama dia pendam...cuma katanya,dia luah kat abe sebab dah tak tahu nak kongsi dengan sesiapa...

"din benci ayah...din doakan ayah mati cepat"

abe memujuk dia dengan kata-kata yang lembut agar hati dia sejuk...yer...abe akui...sikap ayah dia dah keterlaluan..tapi abe nasihatkan kat diri abe sendiri jugak...seteruk manapon ayah...dia tetap ayah kita...abe pesan kat Din..Din...doakanlah agar ayah din berubah jugak suatu hari nanti...kita sebagai anak,itu aje lah yang termampu kita buat...doa...bimbang nanti jika kita salah membuat tindakan,jadik anak derhaka plak...

"hari-hari dah din doa...tapi ayah tetap macam tuh jugak...dl selepas dia sembuh dari sakit teruk....din ingat dia nak berubah...tp masih sama lah...mak yang dah berumur 60 tahun tuh pon dia sanggup pukul2 lagi..."

erm...din...sabarlah...setakat nih,selagi mana din mampu pertahankan,din halang lah dia...selebihnya,din banyakkan berdoa agar terbuka pintu hatinya untuk berubah...ingat din...din jangan bencikan ayah tapi bencilah pada perangai buruk ayah tuh jer..dia tetap ayah din...

"lepas nih din nak kerja dan bawak mak jauh dari dia...itu ajer cara nak ajar dia"

erm..abe diam ajer...dan mengiakan rancangan adik abe sorang tuh...semoga Allah permudahkan urusan Din sekeluarga...InsyaAllah...setiap ujian Allah ada hikmahnya...nanti2..tahulah tuh...apa masalah sebenar din?hehehe...biarlah rahsia...cukup setakat abe nak bagitau...hargailah kasih sayang yang mak ayah kita telah berikan kerana betapa ramai lagi kawan2 kita di luar sana yang lemas dalam mencari kasih sayang....

kimi...
ermm...adik abe dari sabah nih...ceritanya dia dal jauh lari dari landasan ajaran islam..minum arak...tak solat...dan macam-macam lah...abe faham keadaan islam di sana...dengan majoriti bukan islamnya...dan kimi bagitahu dia pernah nak berubah...tapi itu lah...tak pasal-pasal kena ketawa dek kawan-kawan dia...niat yang baik,pasti Allah tolong kan...Alhamdulillah...semangat kimi nak berubah kuat...cuma takder orang yg nak bimbing dia...dan ditakdirkan kami berkenalan...insyaAllah abe akan tolong dia...cuma abe mintak...sama2 kita doakan dia istiqamah...setakat nih...dia banyak bertanya...abe bukannya ustaz...tapi kalau ada soalan2 yang abe sendiri tak yakin,insyaAllah...abe pon akan merujuk ustaz@ustazah abe,kawan2 abe jugak..adik2 ada masalah macm nih jugak?jangan pendam...Allah itu setia ada dan abe...InsyaAllah sedia bersama...ok...

salam sayang kerana Allah dari abe...salam alaik...