AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Monday, June 6, 2011

adik-adik abe...

salam alaik...

abe sekarang nih dalam pejabat...takder kerja nak buat...ramai pegawai dan kawan2 seangkatan abe bercuti...tadik pon abe datang kerja lewat...kol 8 baru bertolak dengan kawan...biasa drift jer tumpang kereta kawan datang kerja,tapi hari nih merempit plak tumpang motor kawan abe,tajudin tuh...hehehe...

erm..memang bosan nih...tapi itulah...bila bosan2 nih abe teringat pada satu pesanan Tuhan...ingat waktu lapang mu sebelum sempit...jadik,abe tak mahu lah buang masa...abe sebolehnya nak buat apa2 ajer kerja yg berfaedah...sebelum menulis kat blog nih...tadi abe buat kertas kerja...minggu depan abe nak pergi buat kajian kat sekolah...

abe sebenarnya teringat-ingat lg nih kat 2 orang adik abe...sorang tuh nama Din (bukan nama sebenar yer, 20-an...orang Johor...dia mesej abe mengadu masalah...sedih abe bila teringatkan nasib dia...sorang lagi nama dia Kimi...dari sabah...jugak 20-an...kalau dah nama adik tuh mestilah muda dari abe kan....kan...kimi nih dia nak berubah...nak solat...nak jadik baik...tapi takder sape2 yang nak bimbing...jadik abe rasa bertanggungjawab untuk memimpin dia setakat abe mampu...yer lah..abe pon banyak kurangnya jugak...

din nih abe dah kenal lama dah...dalam 2 3 tahun jugak...masa tuh abe ada program kat sekolah...minggu lepas dia mesej2 abe...meluah segala perasaan...seolahnya dah lama dia pendam...cuma katanya,dia luah kat abe sebab dah tak tahu nak kongsi dengan sesiapa...

"din benci ayah...din doakan ayah mati cepat"

abe memujuk dia dengan kata-kata yang lembut agar hati dia sejuk...yer...abe akui...sikap ayah dia dah keterlaluan..tapi abe nasihatkan kat diri abe sendiri jugak...seteruk manapon ayah...dia tetap ayah kita...abe pesan kat Din..Din...doakanlah agar ayah din berubah jugak suatu hari nanti...kita sebagai anak,itu aje lah yang termampu kita buat...doa...bimbang nanti jika kita salah membuat tindakan,jadik anak derhaka plak...

"hari-hari dah din doa...tapi ayah tetap macam tuh jugak...dl selepas dia sembuh dari sakit teruk....din ingat dia nak berubah...tp masih sama lah...mak yang dah berumur 60 tahun tuh pon dia sanggup pukul2 lagi..."

erm...din...sabarlah...setakat nih,selagi mana din mampu pertahankan,din halang lah dia...selebihnya,din banyakkan berdoa agar terbuka pintu hatinya untuk berubah...ingat din...din jangan bencikan ayah tapi bencilah pada perangai buruk ayah tuh jer..dia tetap ayah din...

"lepas nih din nak kerja dan bawak mak jauh dari dia...itu ajer cara nak ajar dia"

erm..abe diam ajer...dan mengiakan rancangan adik abe sorang tuh...semoga Allah permudahkan urusan Din sekeluarga...InsyaAllah...setiap ujian Allah ada hikmahnya...nanti2..tahulah tuh...apa masalah sebenar din?hehehe...biarlah rahsia...cukup setakat abe nak bagitau...hargailah kasih sayang yang mak ayah kita telah berikan kerana betapa ramai lagi kawan2 kita di luar sana yang lemas dalam mencari kasih sayang....

kimi...
ermm...adik abe dari sabah nih...ceritanya dia dal jauh lari dari landasan ajaran islam..minum arak...tak solat...dan macam-macam lah...abe faham keadaan islam di sana...dengan majoriti bukan islamnya...dan kimi bagitahu dia pernah nak berubah...tapi itu lah...tak pasal-pasal kena ketawa dek kawan-kawan dia...niat yang baik,pasti Allah tolong kan...Alhamdulillah...semangat kimi nak berubah kuat...cuma takder orang yg nak bimbing dia...dan ditakdirkan kami berkenalan...insyaAllah abe akan tolong dia...cuma abe mintak...sama2 kita doakan dia istiqamah...setakat nih...dia banyak bertanya...abe bukannya ustaz...tapi kalau ada soalan2 yang abe sendiri tak yakin,insyaAllah...abe pon akan merujuk ustaz@ustazah abe,kawan2 abe jugak..adik2 ada masalah macm nih jugak?jangan pendam...Allah itu setia ada dan abe...InsyaAllah sedia bersama...ok...

salam sayang kerana Allah dari abe...salam alaik...

1 comment: