AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Tuesday, November 1, 2011

biCArA anAk KeciL...

ana tinggal dirumah seorang sahabat ana. Rumahnya 3 tingkat dan bilik ana ditingkat paling atas. Pemandangan waktu malam memang indah,membuat lelap ana yang selalunya tidur sendirian terhibur lena...tapi bukan itu yang ana nak kongsikan...kisah ini tentang anak jiran yang berumur 7 tahun...

"abang ariff...boleh tak adik nak terjun dari tingkap nih?macam seronok aje adik tengok..." anak kecil itu bertanya dengan wajah selamba...terkejot ana dibuatnya..

"eh...jangan...mana boleh...adik tak takot mati??nanti jatuh kang...pecak kepala,patah kaki...adik nak??" ana cuba menakot-nakotkan dia...spontan semua itu terkeluar,tanpa ana berfikir dulu rasionalnya ana cakap begitu dengan seorang kanak-kanak...yer lah...saper tak terkejot..

sejak itu, ana sentiasa awasi dia,lagi-lagi setiap kali dia ke bilik ana di tingkat 3 itu...bila ana nampak dia main-main di tingkap,ana segera nasihatkan dia,kadang-kadang ana terus tutup tingkap tuh...adeiii....saper tak takot...kata-kata dia tempih hari seoalah-olah mengugut ana pulak..

suatu malam, ana melayang pandang ke luar jendela seperti biasa. mencari-cari pemandangan indah untuk menjamu mata. Dihadapan ana adalah rumah adik tadi. Terkejot ana...ana tengok dia sedang panjat tingkap rumahnya yang searas ana...mujur tingkap itu terkunci. Ana tengok dia terhegeh=hegeh disitu,sekadar memanjat dan kemudian berlalu.

"eh...adik buat apa nih dik...."

ana cepat menegur anak kecil itu...dia sedang memanjat tingkap bilik ana.

"dah...dah...turun...jatuh nanti..." ana mula panik. Dia panjat sampai ke bumbung dah.

"ala...adik nak tengok pemandangan kat sebelah sana aje" Dia bijak memberi alasan

"eh...tak payah...jatuh nanti...adik tak takot mati??" ana sekali lagi meningatkan...ermm..dah berkali-kali...

"ala...Tom dan Jerry tuh jatuh bangunan banyak kali pon...tak mati..."

erkkk....

~speechless

inilah dia hebatnya penangan kartun menjajah minda anak kecil kita...
apa yang ana nak jawab???
hohohohoh...

kepada ibubapa dan bakal ibubapa

kiranya kepasa semua orang lah kan...

awasi anak kecil kita
kawal setiap tingkah laku mereka
fahami pemikiran mereka
dan jawab setiap persoalan mereka yang terdedah dengan dunia luar melalui kaca tv tuh dengan berhikmah...

"adik...Tom dan jery tuh karton...buat macam mana pon dia tak mati...adik kartun ker??bukan kan...lain kali jangan buat mcm tuh lagi...mak ayah sayang lagi kat adik...kalau adik jatuh nanti,menangis mak dan ayah adik...adik nak tengok mereka menangis tak??"

erm...

No comments:

Post a Comment