AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Tuesday, November 8, 2011

beLukAR

“betol ke kat sini dik??”

Ana bertanya mendapatkan kepastian. Musykil pula melihat belukar yang tebal dan tempatnya yang jauh dari penduduk. Cuma orang kampung yang menoreh sahaja datang ke sini untuk menjalankan rutin.

“betol lah cikgu…kat dalam sikit je lagi..kat sana banyak batu…cikgu pilih aje nak yang sebesar mana…”

Adik angkat ana itu meyakinkan.Ana sekadar mengikut langkahnya yang semakin jauh kedalan belukar.Pohon-pohon yang menjalar dipijak berhati-hati,takut tersadung pulak nanti. Dahan-dahan pokok renek yang menghalang laluan ditepis,bimbang menconteng baju ana yang putih. Seluar jeans ana pun dah berselut dan berlumut.

“jauh lagi ke dik…pacat banyak nih”

Ana merungut bila melihat pacat-pacat yang bersaiz besar dan menggelikan mula berkejar-kejar mendapatkan kami berdua. Ana semahunya berlari sepenuh hati menjauhi pacat-pacat itu, tapi misi ana untuk mendapatkan batu sungai mesti diteruskan. Batu sungai itu ana nak jadikan batu nesan kubur arwah ayah…batu sungai kata orang,hidup…makin membesar…benda hidup macam pokok kan bertasbih sentiasa…sesuai dijadikan batu nesan…

“sikit lagi cikgu…depan lagi…”

Adik angkat ana itu terus melangkah laju, Ana sedikit ketinggalan dibelakang. Bukan tidak biasa, tetapi sudah lama meninggalkan hutan. Zaman kecil dulu, hutan lah yang menjadi taman permainan. Takan pacat….ana ambik dan gentel-gentelkan tanda geram bila dengan rakusnya menghisap darah ana.Namun tidak lagi sekarang…

“hah...mana sungainya dik???tak Nampak sungai pun…hutan tebal lagi nih…ini tempat apa pulak nih..???macam pelik aje cikgu tengok..”

Ana membising bila jalan mati yang kami ketemui. Kawasan kami berhenti itu seperti baru sahaja ditinggalkan seseorang. Muat 2,3 orang. Kawasan itu membentuk bulatan dan dikelilingi belukar yang tebal dan tinggi-tinggi belaka. Ahh…ana mula rasa tak sedap hati…

“adik rasa kat sini la cikgu…”

“tapi…ini macam tempat panas aje dik…tengok tuh…ini botol apa nih??ini apa nih…barang apa nih??”

Ana mula meninjau kawasan itu. Ada botol air dan straw tiub.Mula-mula tadi ana ingatkan tempat pasangan remaja memadu kasih. Bila jumpa bahan-bahan mcam nih,fikiran ana meneka ini mesti kerja penagih!!!Patot la ada trek ke sini. Ana dan adik angkat ikot aje laluan yang dah sedia ada. Ingatkan membawa kami ke sungai…rupa-rupanya…

“eh…ada rangka &*%^$& la dik…dah..bllah…blah…nanti kita pulak kena tuduh…”

Ana terkejut sangat bila ternampak kerangka *&^&%%$% yang dah dioperate. Isk…budak mana yang buat,entah lah…Ana cepat2 beredar…takot kami dikaitkan pulak dengan kes nih..Nih tulis kat blog ni pon,memang berani mati larr nih…hehehe….sekadar nak berkongsi pengalaman ajer…dah lama dah benda nih berlaku...

Erm…
Merujuk kepada situasi diatas…
Masalah remaja macam nih
Dah biasa ana sendiri jumpa dan deal..
Bukan ana selesaikan…tapi mendengar masalah mereka yang pernah terlibat
Mereka dah bertaubat dah pon
Tak buat lagi dah kerja macamnih
Dulu pon ikot kawan2

No comments:

Post a Comment