AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, November 9, 2011

niat VS riak

Allah itu cantik ~Maha Cantik~…

Dan ana juga mahu menjadi seorang mukmin yang cantik

Cantik itu bukan sekadar pada rupa dan akhlak…malah penampilan juga…sebab itulah ana suka berpakaian kemas, baru dan segak…

“erm..akhi…ana tunggu enta kat depan foyer…ana nak kemas diri depan cermin besar kat sana kejap…”

Itulah antara rutin ana sebelum ke kuliah. Ana akan pastikan penampilan ana pada hari itu tidak ada cela dan meyakinkan. Semoga ana dapat melangkah dengan selesa. Cuma kadang2…hadir jugak rasa bangga..

>>> fabrik baju nih lembotnyer…betol-betol rasa selesa..mesti banyak mata yang memandang…baju nih memang mahal tapi merupakan hadiah dari seorang kawan…

kawan-kawan,tengoklah…tengoklah…

>>> erm…rambut dah kemas belum…dah kot…biar sesuai dengan bentuk wajah…tak ada lah hensem pon…tapi adalah rupa…biar orang melihat nanti,rasa suka ajer…

>>> pakai cermin mata ke tak payah pakai?mana lagi elok…rasanya lagi yakin tak pakai…tapi siapa yang kisah???iskkk…pakai spek tak hensem sangat larhhh…

>>> seluar jeans nih dah kemas ke tak…lau tak kemas,nak melangkah pon segan…ada ke orang kisah???eh…mesti adalah…

Dan macam-macam lah perasaan yang datang ganggu ana…

Astagfirullahalazim…

Ana lupa niat ana buat semua itu…kerana manusiakah atau kerana Allah???

Kenapa perlu kebaikan itu membuat jadi riak??

Cepat…cepat…betol kan niat…

<<< ana pakai baju baru,selesa dan menarik ini bukan nak menunjuk-nunjuk…tapi untuk menjadi model seorang mukmin yang kemas, cantik dan sedap mata orang2 memandang..

<<< ana kemaskan rambut,wajah,pakai wangian…sekadar menghargai anuerah tuhan nih…kena la jaga elok2 …bila kemas, wajah pon Nampak berseri dan cerah…senyum sikit pon dah manis…bukan ker membuat hari-hari orang lain bahagia dengan wajah yang indah,ceria dan bermanis muka itu sedekah

<<< apa sahaja ana berbuat…bukan nak tarik perhatian orang…mereka kisah ke tak…yang pasti,Allah suka hamba-Nya cantik dan kemas…

Ana sekadar berkongsi perbualan ana dengan hati ana sebenarnya…monolog diri…bukan nak berbangga atau riak…Cuma apa yang baik itu sama2 kita jadikan ikutan…hati yg ikhlas atau tidak sebenarnya urusan kita dengan Tuhan…apapon,sama-sama kita perbaiki nawaitu…perelok niat…jangan jadi riak…

Jika aku niat kerana syurga
Maka aku akan mendapat syurga
Jika aku niat kerana Allah
Maka kau akan mendapat keduanya…

Wallahuaklam…

No comments:

Post a Comment