AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Saturday, January 14, 2012

nakalnya saya...

salam alaik

kadang-kadang saya berfikiran nakal
dok termenung sorang-sorang
maka inilah diantaranya yg saya khayalkan tahap citer hindustan...

jengg..jengg...jenggg...

1) Pensyarah ku seksi maut...
selalu ja terdengar keluhan member-member...err...perbualannya tak boleh tersiar di sini yer...sensored punyer...mana taknya...bercakap pasal xley fokus dalam kuliah sebab pakaian pensyarah yg menyeksa mata...hohoho..so apa kata anda bertindak sebegini...hermmm..

pensyarah : Ali,kamu buang tebiat ke hape? undang-undang mana benarkan kamu pakai skirt petak-
petak (kain pelikat) ni datang ke kuliah saya ?

Ali : tapi puan, tak adelah 'skirt petak-petak' saya ni sesingkat skirt puan yg mendedahkan aurat tuh.
Salah ke saya puan?

pensyarah : ini peraturan universiti. Kamu kena patuhi.

Ali : tapi menutup aurat itu hukum Allah yang mula-mula sekali kita kena patuhi.

pensyarah : Itu hak peribadi masing-masing. Saya tahu apa yang saya buat.

Ali : so, same goes to me. Saya bukan cuma tahu tapi saya juga faham apa yang saya buat.

pensyarah : @#$%^&

well...anda berani bertindak begini? Saya pernah ditegur kerana memakai kain pelikat di kawasan kolej perempuan. Ok, fine. Saya terima seadanya tapi saya rasa tidak adil sebab...kenapa budak lelaki yg pakai short pant yg juga ada di situ tidak ditegur?huhhhh...

2) hisap rokok...

Aku : weiii..sedap tak hisap rokok

Dia : ermm...aku tak reti nak kata. Kalau kau nak tahu,cubalah rasa...

Aku : Sebatang rokok kat kedai berapa harganya ehh..

Dia : koman-koman...singgitlah...eh,kalau kau nak,hambik ajer aku punya...nahhh sebatang...

Aku: eh..terima kasih..Aku tak nak rokok kau tapi aku nak duit kau singgit,boleh??

Dia: pulakk..nah singgit..Kau nak buat hape bro?

Aku : Kau tengok eh...macam ni..mula-mula aku gulung-gulung duit KO ni jadik macam rokok,then aku
sumbat kat mulut...pastu aku nyalakan api dan...fuhhh...sedappp jugakkk hisap duit ni
ehhh...layannnn...

Dia : weiii..ko giler ke apa? kalau yer pon nak sindir haku, pakai la duit sendiri..bakar duit orang pulak..

Aku : sama aje kan kalau kau bagi rokok tadi kat aku kan?

Dia : weeiii..ko ni kelakar la weeiii...hisap duit mana ada feeling dan perasaaaannn macam hisap rokokk..

Aku : dah kalau itu caranya yg dapat buat kau sedar, itulah feeling dan perasan aku yg paling bahagia
tau...bakar berjuta ringgit pon aku tak kisah bro...sebab aku sayang Ko...

Dia: err...

iskk iskk iskk...
agak jiwang di situ...

3) member ku kapel

saya : aku rasa nak bela babi la sekor...

Awak : wow..wow...aku harap kau waras geng...babi tuh haram la...budak tadika pon tau, tau...

saya : own ur mine la bro...kau kapel, kuar dating, manja-manja dengan awek ko tuh...ada kau kisah
bila aku nasihatkan?

Awak : Ya Allah...apa kena mengena babi dengan awek aku ni weiii? kot yer pon kau jeles,jangan lah
makan hati sampai nak bela babi...

saya : tak ada mengena konon...budak tadika pon tau lah weiii...berdua-duaan,bersentuhan tangan
dengan bukan muhrim tu haraaammmmm...

Awak : kau jangan nak samakan awek aku dengan babi pulak...berkecai nyawa kau nanti

Saya : weii..ada aku kata ke? Kau sendiri yang buat andaian gitu...so,kau tahu-tahu ajelah
kan...geng,pegang babi tak dosa tau,boleh samak...kau pegang-pegang awek kau,kau dah samak dosa2 kau belom?

Awak: cisss..hambikkkkk kau sebijikkk

errr..gurau ajer...agak2 teguran macam nih berakhir dengan aksi2 keganasan ke tak???herrmmm...

hak hak hakkkk
saja nakal-nakal saya jer...
kuang kuang kuang..
terkena ka brooo?

Sunday, January 8, 2012

MaLas BeLAjaR...



“ariffff…arifff…arifffffff…”





Alamakkkk…katil dah memanggil-manggil
Rasa-rasanya baru sahaja buka buku
Cepat bebenar mata ni mula layu




Tidur pon sooodaaappp nih
Tapi kalau asyik tidur jaaa
Nanti dalam dewan exam pon tidur jugak lah jawabnya…



Tapi…(tapi lagiii..)
Otak dah tepu ni weiii
Tiba-tiba rasa jemu
Dah malas lah nak belajar


Tettttttt…

Tu diaaaa…

M.A.L.A.S B.E.L.A.J.A.R

Well…
Dalam proses mentelaah ilmu ni
Biasanya otak boleh menerima satu jam yg pertama sahaja
Seterusnya








kamu perlu rehatkan otak kejap
Jadi jom…
Kita take a nap…

~ cuci mata tengok-tengok langit ke (jangan pejam mata tidur oiittt..)



~alas perut dengan makan yang ringan-ringan ke (jangan tibai nasi, nanti tersadai…)



~ baca buku-buku hiburan sat..(ehem…ehem…hiburan not mean majalah yg menjolok biji
mata yerrr..)

~ tak pun tengok TV atau apa-apa video dalam 5, 10 minit
(jangan p layan movie sudahhh..)

Roh atau jiwa itu
juga perlu dirawat dan dibersihkan



Hati kamu dah terganggu dan terhijab



Dah…dah…cepat luruskan niat
Baru tak hadir mood ‘malas’

~ ambil masa baca quran 2, 3 muka surat



(baca novel atau komik 2, 3 buah boleh ajerrr kan? Kan? Kan?)

~dirikan solat sunat
(sila solat taubat banyak-banyak sebelum nak berhajat dengan Tuhan yerr..)

~muhasabah diri sejenak
(jangan melayang sampai ke langit ke tujuh sudahhh..)



Errmm..mungkin juga kebosanan sedang melanda



Yeahh..one more time
You have to enjoy urself…lets make some fun

~telefon family atau member kat kampong bertanya khabar



(jangan p layan mengumpat pulak ehhh…)

~usik kawan-kawan yang berdekatan dengan anda
(ley gelak guling-guling kan…)



~pergi riadah petang-petang
mainbola, badminton ke,jogging…

atau teng teng ke...



congkak...



guli...



errr..
apa-apa ajer lah korang...

Teringat tips seorang member
Bila dia rasa katil dah memanggil-manggil
Dia selerakkan katilnya dengan nota-nota...
Hambikkkk kau!!!
Tapi kalau saya



Saya tetap landing berselimutkan nota-nota tersebuuuttt…
Hohoho

Masing-masing ada cara sendiri
Untuk hindari rasa malas dan boring
Time killer-killer dan gile-gile punya nak study
Lagi-lagi exam dah dekat kan? Kan? Kan?

Selamat berjuang ye untuk semua




“berangkatlah kamu baik dengn rasa ringan mahupun dengan
rasa berat, dan berjuanglah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah.Itu lebih
baik bagimu jika kamu tahu”
(attaubah,9:41)

Ingat…tanggungjawab kita kepada Allah
Ilmu yang berguna itu penyelamat dunia dan akhirat

Ingat…perjuangan kita untuk mak ayah
Pastikan kita buat mereka tersenyum puas



Ingat…peranan kita kepada semua
Erti hidup pada memberi, bukan setakat menerima sahaja..



Ingat…azam kita pada diri sendiri
Allah tidak akan mengubah nasib ini jika kita tidak berusaha kearahnya...






Semoga datang kita dengan segunung harapan, membawa kita
pulang dengan kejayaan…

Friday, January 6, 2012

MaLas SolaT...




“solat bukannya lama, 5 minit je…itu pun malas nak buat?”


Huhhh…5 minit konon…
Aku mengadap fesbuk pon tak terasa lama macam ni larrrr...



Ada banyak kerja lain lagi la aku nak buat
Belajar, pergi makan, main bola, masak , bla bla bla dan bla...
Jadi aku kena solat laju-laju
Tak boleh buang masa…
eee...tak suka, tak suka...
errr
Buang masa???

Hohoho
Jika beginilah yang anda rasa
Maka
Selamat datang ke zon 'malas solat'
Clap clap clap…




Yeah…betul tuh
maka Bertepuk tangan lah setan-setan dengan sikap anda ini…

No wonder la ramai orang yang solat ‘patuk ayam’



Yer lah…
Tunduk naik tunduk naik
Tengok-tengok dah siap
Bacaan tunggang langgang…tuma'ninah entah ke mana
Macam main-main pulak korang solat eh
Korang ingat korang masih budak-budak





Nanti kat akhirat
Tuhan pulak main-main campak aje buku amal kat muka
Korang nakkk???
Saya tak nak…
Jadi jangan main-main dengan Tuhan eh...


Semua tuh korang buat
Dengan alasan masih banyak urusan duniawi nak disetelkan



Weiii…tolonglah weiii..
Tuhan dah bagi sehari 24 jam



Katakan satu solat fardhu paling lama pun 10 minit
~ lama tuhh

Darab dengan 5 waktu
Ada la dalam sejam masa
Nahhh…korang berbaki 23 jam untuk berbuat perkara lain
Fulamakkk…sibuk sangat eh
Nanti boleh plak sibuk-sibuk merayu pada Tuhan bila nak sesuatu
kan kan kan???




Ada juga jenis solat di akhir waktu
Katanya leceh nak ambil wuduk banyak kali
Jadi…sebelum 5, 10 minit nak masuk asar
Dan dan lah tuh nak solat zohor
Selesai ajer salam
Ngam-ngam dah azan
Boleh terus solat asar kan kan kan?
Adeiii..
Dibuatnya nyawa korang dah sampai seru
Sebelum sempat nak tunggu 5,10 minit lagi nak solat
Apa korang nak jawab?



Jangan lengah-lengah nak sembahyang
Sebab maut tak kira waktu…

Ingat tuh eh
Sama-sama kita ingat
Jangan malas-malas solat
Kalau tak mahu nanti kat akhirat
Allah pun malas-malas dah nak terus menghisab
Sebab awal-awal lagi solat dah rongak-rongak…

Wednesday, January 4, 2012

stAtuS FacEbOOk JaN 2012

112012M.7safar1433H

saya masak memang sedap
kawan saya masak lagiiiiii sedap
makan free lagi lagi la memang sedap...kan kan kan...
tapi masakan mak lah paling sedap...
saya nak masak...saya kol mak...
saya makn masakn kawan...saya teringat masakan mak...
mak masak free...xpayah beratur nak bayar kat kaunter kan kan kan...

mak masak dengan kasih sayang
berkat tuh air tangan mak
tak ada sesaper leh jadik pengganti
sekalipun bini...
errr...



salam alaik...
212012m8safar1433h

errr...

xde pe

selamat mati kecil
tido elok2 eh
baca doa tido dulu

Ya Allah...kerana-Mu aku hidup dan aku mati(tido)



p/s: jangan lupa tegur saya kalau jumpa dalm mimpi nt eh...boleh ka gitu?hohoho


salam alaik...
312012m9safar1433h

berpisah sekejap itu perlu kerana kita lazimnya mula menghargai sesuatu itu setelah kehilangan...

selalu dekat buat kita tak nampak cinta
bila berjauhan barulah terasa

~ bukankah hadir rindu itu tanda kita ingat?

begitu jugalah kenapa Allah sentiasa menguji
kerana Dia ingin melihat kita kembali

hakikatnya Allah setia bersama dan sentiasa ada dekat
cuma kita yang buta untuk 'melihat'

~ bukankah bila kita perlu Allah itu barulah kita ingat?




salam alaik
10safar1433h412012m

dalam dunia nih

diciptakan setiap benda itu berpasangan
...ada hidup
...ada mati

dan setiap perkara yang kita buat itu ada 2 pilihan
...baik
...atau jahat

sebab nanti kat akhirat kita cuma ada 2 kesimpulan
...syurgakah
...atau neraka...


salam alaik
11safar1433h512012m

apakata anda MENERIMA rm50 000, anda gembira?
apakata anda MEMBERI kasih sayang tetapi tidak diendahkan, anda kecewa?

material atau kebahagian, yang mana anda lebih cinta?
MENERIMA atau MEMBERI, yang mana anda lebih suka?
~ anda mungkin memilih kedua-duanya..kan kan kan?

mungkin anda senang hati mendapat kesenangan ...tetapi yang memberi lagi bahagia melihat anda bahagia...




~ syukur kepada Allah kerana memberi tanpa henti
~ terimakasih kepada sahabat semua keran memberi ruang untuk
kita saling berkongsi erti kehidupan bersama...

MasALAh...



ArrggHhhHHh!!!

tensennya aku...



kenapalah diciptakan masalah???
~ masalah betullah





kan bez kalau aku jadik baby balik
suci,bersih,putih...dan tak tahu apa-apa...

BErrTukArrRr!!!

PliiiNngGgg...




tidakpun kembali ke waktu kecil







masa itu buatlah apa-apa perkarapun
menangiskah...
atau ketawa
marah...kecewa...cinta...benci...suka...
semua main-main sahaja...

ataupun jadi budak-budak sekolah menengah



kalaupun ada masalah
kesusahan itu datang hanya pada masa itu
...dan selesai terus
sebab ada mak ayah untuk dipertanggungjawabkan

hohoho
rindu mak...rindu ayah...

bila dah dewasa macam nih...
macam nih...



tanggungjawab makin berat
berat???
tang berat ni lah yang tak nak...

wei...wei..
dalam dunia ini
diciptakan setiap benda itu berpasangan
ada hidup
...ada mati



dan setiap perkara yang kita buat dalam hidup ini cuma ada 2 pilihan
...nak jadi baik



...atau nak jadi jahat



sebab bila dah mati dan kat akhirat nanti kita masing-masing hanya ada 2 kesimpulan
..syurga
...atau neraka...

terpulanglah pda diri sendiri
nak terima masalah itu
sebagai satu ujian



atau sebagai bebanan????



boleh saja kita jadi seorang yang pengecut


agaknya...masuk syurga ke orang-orang yang tertewas?

' Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).'
(Al-Baqarah: 214)


boleh sahaja kita jadi seperti seorang bayi yang baru dilahirkan
yakni...kembalilah kepada Allah dengan sunggu-sungguh





sudah menjadi fitrah
manusia ni mudah menerima hidayah
dan mula mencari Allah
bila ditimpa masalah
kan? kan? kan?
maka,jangan sia-siakan hidayah itu yang jarang-jarang sekali datang...

boleh juga kita jadi kanak-kanak ribena
seceria anak-anak kecil
yeah..
you need to have some fun
hiburkan hati
tak mau lah sedey sedey
simpan masalah sorang-sorang
nanti jadi macam jeruk
masak jerkkk...

carilah kawan-kawan
sembang-sembang


(eh..gelak sopan-sopan lahh...)


bergurau mesra...
pedajalkan dia...erkkk...
kata nak jadi budak-budak kan
kena lah nakal-nakal sikit
hohoho
tapi jangan keterlaluan ehh...
jangan macam ni...



boleh juga kita kembali ke sekolah
maksud saya...jadi macam budak-budak sekolah

bila kena marah cikgu...




bila tak siap kerja sekolah...




dan paling best
bila nak pergi sekolah...dapat duit dari mak ayah
kan? kan? kan?

Yeah..betul tuh...mak ayah...
bila ada masalah
rujuklah mak ayah
mereka mungkin tidak boleh membantu kita lagi
macam lah kita ni masih kecik-kecik kan
tapi pada mereka ada mutiara kata yang berharga
sebagai panduan
kan? kan? kan?

akhir kalam

hohoho


selagimana kita hidup dimuka bumi Allah
tiap masalah yang datang ada jalan penyelesaiannya
melainkan mati...
nanti kat sana dah tak ada jalan dah...
cuma tinggal 2 kesimpulan
neraka jahanam
atau syurga abadi...