AlLLaH iTu SetiA aDA...daN aNa...inSyALLah SediA berSAma..

JIWAKU SEORANG MUJAHID...TIDAK KENAL HENTI...

Wednesday, January 4, 2012

MasALAh...



ArrggHhhHHh!!!

tensennya aku...



kenapalah diciptakan masalah???
~ masalah betullah





kan bez kalau aku jadik baby balik
suci,bersih,putih...dan tak tahu apa-apa...

BErrTukArrRr!!!

PliiiNngGgg...




tidakpun kembali ke waktu kecil







masa itu buatlah apa-apa perkarapun
menangiskah...
atau ketawa
marah...kecewa...cinta...benci...suka...
semua main-main sahaja...

ataupun jadi budak-budak sekolah menengah



kalaupun ada masalah
kesusahan itu datang hanya pada masa itu
...dan selesai terus
sebab ada mak ayah untuk dipertanggungjawabkan

hohoho
rindu mak...rindu ayah...

bila dah dewasa macam nih...
macam nih...



tanggungjawab makin berat
berat???
tang berat ni lah yang tak nak...

wei...wei..
dalam dunia ini
diciptakan setiap benda itu berpasangan
ada hidup
...ada mati



dan setiap perkara yang kita buat dalam hidup ini cuma ada 2 pilihan
...nak jadi baik



...atau nak jadi jahat



sebab bila dah mati dan kat akhirat nanti kita masing-masing hanya ada 2 kesimpulan
..syurga
...atau neraka...

terpulanglah pda diri sendiri
nak terima masalah itu
sebagai satu ujian



atau sebagai bebanan????



boleh saja kita jadi seorang yang pengecut


agaknya...masuk syurga ke orang-orang yang tertewas?

' Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).'
(Al-Baqarah: 214)


boleh sahaja kita jadi seperti seorang bayi yang baru dilahirkan
yakni...kembalilah kepada Allah dengan sunggu-sungguh





sudah menjadi fitrah
manusia ni mudah menerima hidayah
dan mula mencari Allah
bila ditimpa masalah
kan? kan? kan?
maka,jangan sia-siakan hidayah itu yang jarang-jarang sekali datang...

boleh juga kita jadi kanak-kanak ribena
seceria anak-anak kecil
yeah..
you need to have some fun
hiburkan hati
tak mau lah sedey sedey
simpan masalah sorang-sorang
nanti jadi macam jeruk
masak jerkkk...

carilah kawan-kawan
sembang-sembang


(eh..gelak sopan-sopan lahh...)


bergurau mesra...
pedajalkan dia...erkkk...
kata nak jadi budak-budak kan
kena lah nakal-nakal sikit
hohoho
tapi jangan keterlaluan ehh...
jangan macam ni...



boleh juga kita kembali ke sekolah
maksud saya...jadi macam budak-budak sekolah

bila kena marah cikgu...




bila tak siap kerja sekolah...




dan paling best
bila nak pergi sekolah...dapat duit dari mak ayah
kan? kan? kan?

Yeah..betul tuh...mak ayah...
bila ada masalah
rujuklah mak ayah
mereka mungkin tidak boleh membantu kita lagi
macam lah kita ni masih kecik-kecik kan
tapi pada mereka ada mutiara kata yang berharga
sebagai panduan
kan? kan? kan?

akhir kalam

hohoho


selagimana kita hidup dimuka bumi Allah
tiap masalah yang datang ada jalan penyelesaiannya
melainkan mati...
nanti kat sana dah tak ada jalan dah...
cuma tinggal 2 kesimpulan
neraka jahanam
atau syurga abadi...

2 comments:

  1. hahhha!!smuanya lucu2 taw...bezla taw...

    ReplyDelete
  2. huhu hilang skt tensen..thanks arif...

    ReplyDelete